Периста Катерина Едуардівна

Студентка,

Дніпропетровський національний університет ім. Олеся Гончара,

м. Дніпро, Україна.

 

 В даний час в філософської та науковій літературі існують альтернативні концепції виникнення інтелекту. Також в даний час можна говорити про три види інтелектуальних можливостях так званих людино-машинних систем. В їх основі лежать одні й ті ж процеси інформаційні. Інтелект, маючи в своїй основі інформаційний субстрат, має здатність регулювати, визначати розвиток суб'єктивно-об'єктивних відносин.

 Головними, визначальними стимулами розвитку інформаційної технології, є соціально-економічні потреби суспільства. Відомо, що економічні відносини накладають свій відбиток на процес розвитку техніки і технології, або даючи йому простір, або стримуючи його в певних межах.

 Відомо, що до XVIII століття техніка розвивалася в основному без наукової методології і винахідники продовжували шукати, алхіміки вірили в таємниче перетворення металів. Разом з тим починаючи з епохи Відродження все сильніше виявляються нові моменти в розвитку техніки, обумовлені потребами практики і відповідним посиленням процесу освоєння наукових знань.

 Філософське обґрунтування необхідності союзу між наукою і технікою було дано Ф. Беконом. ідея того, що техніка перестала розвиватися спонтанно, ґрунтуючись лише на інтуїції окремих винахідників, технічне освоєння природи в силу використання наукової методології отримав зовсім нові риси.

 Наукове пізнання дійсності, розширюючи можливі шляхи технічного розвитку, все більше стає його необхідною умовою і підставою. Техніка в значній мірі визначається характерною для науки цього періоду, поширеними методами і підходами дослідження. У зв'язку з цим примітний наступний факт. Технічні системи аж до наших днів розглядалися ізольовано, як замкнуті системи (без урахування наслідків їх впливу на зовнішнє середовище). Це дозволяло значно спростити їх проектування і зосередити увагу на головному підвищенні техніко-економічних показників. Таке розгляд технічної системи не вимагає розробки особливих методів, засобів обліку наслідків її впливу на природне середовище. Практичне усвідомлення давньої філософської концепції - - почалося в даній області переважно через виявлення негативних екологічних результатів технічної діяльності.

 Перш ніж перейти до більш докладного розгляду інформаційної технології, наведемо визначення поняття, яке на наш погляд, є досить універсальним. Природними процесами, спрямованими на створення штучних об'єктів: вона ефективна остільки, оскільки їй вдається створити необхідні умови для того, щоб потрібні процеси протікали в потрібному руслі і напрямку. 

 На ранніх етапах історії людства для синхронізації виконуваних дій людині потрібні були кодовані сигнали спілкування. Це завдання людський мозок вирішив без будь-яких штучно створених інструментів: розвинулася людська мова. Промова виявилася і першим істотним носієм людських знань. Знання накопичувалися у вигляді усних оповідань і в такій формі передавалися від покоління до покоління. Природні можливості людини з накопичення і передачі знань отримали першу технологічну підтримку зі створенням писемності.

 Другим етапом вважається виникнення друкарства. Стимульоване книгодрукування розвиток наук прискорювало темпи накопичення професійних знань. Знання, яка виражена через трудовий процес у верстати, машини, технології і т.п., ставали джерелом нових ідей і плідних наукових напрямків. Цикл: знання - наука - суспільне виробництво - знання замкнулося, і спіраль технологічної цивілізації почала розкручуватися з наростаючою швидкістю.

 Таким чином, книгодрукування вперше створило інформаційні передумови прискореного зростання продуктивних сил. Але справжня інформаційна революція пов'язується перш за все з створенням електронно-обчислювальних машин в кінці 40-х років, і з цього ж часу обчислюється ера розвитку інформаційної технології, матеріальне ядро якої утворює мікроелектроніка.

 Мікроелектроніка формує елементну базу всіх сучасних засобів прийому, передачі та обробки інформації, систем управління та зв'язку.

 Сама мікроелектроніка виникла спочатку саме як технологія: в єдиному кристалічному пристрої виявилося можливим сформувати всі основні елементи електронних схем. Далі всеохоплюючий процес мініатюризації: зменшення геометричних розмірів елементів, що забезпечувало і вдосконалення їх характеристик, і зростання їх числа в інтегральної схемою.

 Вельми важливою властивістю інформаційної технології є те, що для неї інформація є не тільки продуктом, але і вихідною сировиною. Більш того, електронне моделювання реального світу, що здійснюється в комп'ютерах, вимагає обробки незмірно більшого обсягу інформації, ніж містить кінцевий результат. Чим досконаліша комп'ютер, тим адекватніше електронні моделі і тим точніше наше передбачення природного ходу подій і наслідків наших дій. Таким чином, електронне моделювання стає невід'ємною частиною інтелектуальної діяльності людства.

 Кожен успішний крок на цьому шляху допомагає людям зрозуміти механізм процесів, що лежать в основі нашої психіки та інтелекту. Цей шлях і може привести від мікротехнологій до нанотехнології і наносистемам, що поки відноситься до області наукової фантастики. Народження нових технологій завжди носило революційний характер, але, з іншого боку, технологічні революції не знищували класичних традицій. Кожна попередня технологія створювала певну матеріальну і культурну базу, необхідну для появи наступної.

 Говорячи про розвиток інформаційної технології, можна виділити ряд етапів, кожен з яких характеризується певними параметрами.

 Початковий етап еволюції інформаційної технології (1950-1960 рр.) Характерний тим, що в основі засобів взаємодії людини і ЕОМ лежали мови, в яких програмування велося в термінах того, як необхідно досягти мети обробки (тобто. Як правило, машинні мови) .

 Наступний етап (1960-1970 рр.) Характеризується створенням операційних систем, що дозволяють вести обробку декількох завдань, що формуються різними користувачами. Основна мета при цьому полягала в забезпеченні найбільшого завантаження машинних ресурсів.

 Третій етап (1970-1980 рр.) Характеризується зміною критерію ефективності автоматизованої обробки даних - основним ресурсом стали людські ресурси з розробки і супроводу програмного забезпечення.

 Поширення міні-ЕОМ. Інтерактивний режим взаємодії декількох користувачів ЕОМ.

 Четвертий етап (1980-1990 рр.) знаменує новий якісний стрибок в технології розробки програмного забезпечення. Його суть зводиться до того, що центр ваги технологічних рішень переноситься на створення засобів, Які Забезпечують взаємодію користувачів з ЕОМ на етапах створення програмного продукту. Ключовою ланкою нової інформаційної технології стає представлення і обробка знань. Створюються бази знань, експертні системи. Широке поширення персональних ЕОМ.

 Можна припустить і дещо іншу етапізацію розвитку сучасних засобів обробки інформації (збільшуючи відоме поділ машин на покоління): 1) домікроелектронний, коли кожна ЕОМ була унікальна; 2) проміжний, коли намітилося безліч шляхів розвитку обчислювальної техніки, від багатопроцесорний супер-ЕОМ до широко доступних міні-ЕОМ; 3) сучасний, коли поряд зі структурним і апаратним вдосконаленням ЕОМ всіх раніше виникли класів сформувався потужний клас персональних ЕОМ, орієнтованих на задоволення повсякденних потреб людини в інформації, і клас вбудованих мікропроцесорних пристроїв, що перетворюють самі різні технічні пристрої - від механічних інструментів до роботів і телевізійних камер.

 Еволюція всіх поколінь ЕОМ відбувається з постійним темпом - 10 років на покоління. Прогнози передбачають збереження цих темпів до початку XXI. Крім близькості фізичних меж мініатюризації та інтеграції, насичення темпів пояснюється фундаментальними причинами соціального характеру. Кожна зміна поколінь засобів інформаційної техніки і технології вимагає перенавчання і радикальної перебудови інженерного мислення фахівців, зміни надзвичайно дорогого технологічного устаткування і створення все більш масовою обчислювальної техніки.

 Це встановлення постійних еволюційних темпів носить досить загальний характер, тим більше що передова область техніки і технології визначає характерний ритм часу технічного розвитку в цілому.

 Особлива роль відводиться всьому комплексу інформаційної технології і техніки в структурній перебудові економіки убік наукоємності. Пояснюється це двома причинами. По-перше, всі вхідні в цей комплекс галузі самі по собі наукомістких (фактор науково-теоретичного знання набуває все більш вирішальне значення). По-друге, інформаційна технологія є свого роду перетворювачем всіх інших галузей господарства, як виробничих, так і невиробничих, основним засобом їхньої автоматизації, якісної зміни продукції і, як наслідок, перекладу частково або повністю в категорію наукомістких.

 Технологія, як уже говорилося вище, це засіб створення штучного світу. Отже, Вона певним чином екологічне тиск на природне середовище. Небезпечним це тиск стає тоді, коли його інтенсивність перевищує регенеративний потенціал природи. Головна небезпека технологічного тиску на природне середовище - звуження різноманіття форм життя, Що в еволюційної перспективі знижує виживання біосфери в цілому. Один із шляхів вирішення даної проблеми - це формування інформаційної інфраструктури техносфери, яка дозволить підвищити ефективність технологічних виробництв і їх розвитку майже до теоретичних меж і знизити ступінь еволюційного ризику технології. Таким чином, найважливіше значення інформаційної технології полягає в тому, що вона відкриває шляхи науково-технічного прогресу без подальшої масово-енергетичної експансії, що має сприяти підтримці екологічної рівноваги біосфери. Для визначення перспективи людства необхідно розробити загальну концептуальну платформу аналізу світового розвитку. Основу даної концепції може скласти вчення В. І. Вернадського про ноосферу. Розробка теорії ноосфери вимагає вивчення сучасних процесів, що відбуваються в природі і суспільстві в і х єдності.

 

Література:

1. Бєсов Л.М. Історія науки і техніки. 3-є вид., переробл. і доп. Харків: НТУ ″ХПІ″, 2004. − 382 с.

2. Історія науки і техніки. Навчально-методичний посібник. / Под ред. Ткачова А.В. - СПб .: СПБ ГУ ИТМО, 2006. - 143 с.

3. ФІЛОСОФІЯ НАУКИ І ТЕХНІКИ: НАВЧАЛЬНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ магістрантів / автор-упорядник М.І. Саврушева. - Омськ, 2013. - 120 с.