Загірна Юлія Василівна

студентка 4 курсу, спеціальність «Туризм»

Національний авіаційний університет

Україна, м. Київ

 

 Анотація: у даній статті визначається роль travel-журналістики у формуванні іміджу дестинації; визначено можливості travel-журналістики у розвитку туризму в регіоні.

 Ключові слова: журналістика, travel-журналістика, дестинація, туризм.

 

 Постановка проблеми дослідження. У сучасному світі люди багато подорожують. Одні їздять у всім відомі дестинації, інші туристи обирають невідомі куточки нашої планети. Необхідність створення іміджу для країни, регіону, міста є дуже важливим, адже відображення їх в суспільній свідомості сприяє залученню уваги туристів до дестинації, покращує інвестиційний клімат, дозволяє розвивати інфраструктуру у дестинації тощо. Також формування позитивного іміджу дестинації дозволяє зайняти їх належне місце у рейтингу найпопулярніших місць у світі. Між тим, створення в суспільній свідомості стійких образів регіонів – важлива складова на шляху формування сучасної комунікативної парадигми. Саме засоби масової інформації здатні сформувати такі стійкі образи.

 Аналіз останніх джерел та публікацій. Розвитком travel-журналістики займалися такі науковці як М. Бахтін, Ф. Білецький, С. Бройтман, Е. Геймбух, С. Акінфієв, М. Варич, В. Гоян, І. Мащенко, І. Показаньєва, Ю. Полєжаєв, Р. Удовиченко, А. Юсипович, О. Юферева. Серед наукових розвідок, присвячених проблемам жанру подорожі, виокремлюємо праці Р. Грея, В. Гумінського, Н. Маслової, В. Михайлова, О. Скібіної, Е. Стеценка, Ш. Фішкіна, М. Шадріної.

 Метою статті є показати, яку роль відіграє travel-журналістика у сприянні розвитку країни, регіону, міст та сіл та які можливості дає цей напрям журналістики у розвитку туризму.

 Виклад основного матеріалу. Трėвел-журналнстика — особливий жанр в масмедіа, який базується на подачі специфічного роду інформації довідкового характеру про подорожі, мандри, особливі місця та країни в контексті зіставлення таких тем, як історія, географія, культура, література і фотомистецтво [2]. Журналістський матеріал цього жанру представляє інформацію про туризм, подорожі, круїзи, орієнтовану на зацікавлену в цій темі аудиторію.

 Найпоширенішими жанрами в тревел-журналістиці є нарис, репортаж (розгорнутий репортаж), есе, опис. Також результат тревел-журналіста може знайти своє відображення в книгах, документальних фільмах, персональних фотовиставках, інтерв'ю на радіо і телебаченні, лекціях та майстер -класах, навіть в організаціях власного музею [3].

 Особливості професії тревел-журналіста: актуальність, популярність, цікавість, відпочинок, інтелектуальне збагачення, самореалізація в сфері туризму. У актуальний час такий жанр як тревел-журналістика досить розвинений. У всьому світі випускається безліч журналів і путівників, а саме «GEO Traveller», «Discovery», «National Geographic» тощо. В Україні налічується близько ста туристичних видань : TrevelNews, Українська Туристична газета, Welcome to Ukraine, Світ туризму та багато інших. Більшість з них - з орієнтуванням на бізнес і переповнені рекламними турами і путівок.

 Журналістські публікації, все частіше виступаючи потужним стимулом споживчої активності громадян у галузях туристичного бізнесу, так чи інакше впливають на розвиток внутрішнього та виїзного туризму. Завдяки тревелгам туристи мають змогу дізнатися, чи мають вони бажання відвідати дестинацію, що потрібно взяти до уваги під час подорожі, на що слід звернути увагу. Також тревел-журналістика сприяє розвитку дестинації, адже вона стає відомою світу, показує, що може дати туристам та інвесторам, показує свої можливості та перспективи. Таким шляхом стали «туристичною Меккою» такі курорти як о. Балі, Сейшелські о-ви, Мальдівські о-ви тощо. Також, в крайньому разі, тревелги висвітлюють загрози, що існують у місці відпочинку задля безпеки туристів. Цей пункт є дуже важливим, адже ми маємо на увазі  людське життя.

 Тревел-журналістика є досить молодою і малодослідженою сферою українського телевізійного простору. Із 2010 року мандрівна тематика почала активно з’являтися в наповненні телеканалів «1+1» («Світ навиворіт»), «Першого національного» («Навколо світу за 48 годин») та «Inter Media Group» («Орел і решка») [1]. Пізнавальна, цікава, легка для сприйняття інформація про подорожі активно набирала високих рейтингів. Крім того, важливу роль зіграла документальність, оскільки вищезгадані подорожні програми відображали географічні, історичні факти, зокрема з використанням архівних матеріалів. Яскравим прикладом є телевізійна програма «Орел і решка», яка завоювала увагу багатьох телеглядачів. Кожного разу ведучі телепередачі подорожують у нову дестинацію, описують її, відвідують різноманітні готельні заклади та заклади ресторанного господарства, беруть участь у  розвагах і роблять все, що може запропонувати їм певна дестинація. Ведучі розповідають глядачам про плюси та мінуси місця, рекомендують, що варто робити, а що ні. Даний проект мотивує людей подорожувати та відвідувати невідомі куточки нашої планети. У тревел-програмах одним із найважливіших аспектів є образ ведучого. У даному випадку усі ведучі проекту «Орел і решка» є відомі люди, що привертають увагу глядачів до перегляду телевізійної програми. 

 Тревел-журнали виступають продуктом тревел-журналістики, яка завдяки свій поліфункціональній природі вміщує в собі і ряд функцій сервісної журналістики: а саме виступає у ролі модератора смаків пересічних читачів, але ця функція не виступає домінантною. Тревел-журнали зазвичай містять у собі інформацію про країни, міста тощо, готельні та ресторанні заклади. На мою думку, тревел-журнали є менш ефективними засобами привертання уваги туристів. Набагато краще споглядати за чужим досвідом і бачити на власні очі все, що може запропонувати дестинація туристу.  

 Висновок. Сучасна тревел-журналістика постає потужним сегментом розвитку туристичних дестинацій. На нашу думку, головною місією тревел-журналістів є не лише професійне представлення та творчий підхід у висвітленні інформації про туристичні дестинації, а й залучення людей до активного туризму, відвідування невідомих куточків нашої планети та спогляданню їх. Перспективним напрямком тревел-журналістики вважаємо тревел-програми, що дозволяють глядачу побачити усі можливості та загрози, що представляє туристична дестинація.

 

Література:

1. Вайшенберг З. Журналістика та медіа : довідник / Зігфрід Вайшенберг, Ганс Й. Кляйнштойбер, Бернгард Пьорксен ; пер. з нім. П. Демешко та К. Макєєв ; за заг. ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк. – К. : Центр Вільної Преси : Академія Української Преси, 2011. – 529 с.

2. Полєжаєв Ю. Тревел-журналістика у фокусі наукових досліджень: аналітичний огляд російського досвіду / Ю. Г. Полєжаєв // Держава та регіони. Серія: Гуманітарні науки. – 2014. – № 3 (38). – С. 110-114.

3. Коваленко І. Тележурналістика як специфічний вид соціальної діяльності: структурно-функціональний аспект [Електронний ресурс] // Вісник ХДАК: [Веб-сайт]. – Режим доступу: file:///C:/Users/1/Downloads/hak_2014_42_23.pdf