УДК 06.64 (100) (043.2)

Катсон М.В.

студентка

Національний авіаційний університет

Київ

 

  Анотація: перші всесвітні промислові виставки дали поштовх до розвитку нового напрямку – промислового дизайну. Розвиваючись та прогресуючи, виставки надають інформацію про досягнення в різних галузях, дозволяють ознайомитись з новітніми технологіями, а виробникам – дозволяють швидко представити широкому загалу, розрекламувати і продати товар.

  Ключові слова: дизайн, виставки, розвиток, промисловість, експонати. 

 

  Кожного року у більшості великих міст світу проводяться виставки досягнень та інновацій у промисловості. З часу проведення першої промислової виставки сучасні зазнали великих змін. Передумовами виникнення промислових виставок були: розвиток промисловості, механізація виробництва та відмова від ручної праці, конкуренція між країнами, які прагнули продемонструвати свої промислові досягнення.

  Перші всесвітні промислові виставки сприяли появі багатьох нетипових архітектурних комплексів – виставкових павільйонів (рис.1). Особливостями даних споруд було використання новітніх матеріалів та короткі строки зведення конструкцій.

 

Рис.1 Кришталевий палац, Лондон. Д.Пакстон.

  Перші виставки поєднували у собі різноманіття експонатів. Повністю була відсутня концепція виставки. У представників було прагнення показати все, що вважали важливим. Власники фірм, які розміщували експонати, прикрашали розділ виставки на свій смак без всякої системи (рис.2). Популярним було використання архітектурного маскараду[1, с23]. 

  

Рис. 2. Оформлення першої всесвітньої промислової виставки у Кришталевому палаці. Лондон,1851р.

   У подальших виставках у павільйонах відбувся поділ експозиційної площі на національні секції [2, с.53], при цьому секція країни організатора не повинна перевищувати загальну площу, яка виділена іноземним учасникам . Упорядкування експонатів виставок полягало у їх поділі на чотири класи: сировина, промислові вироби, витвори мистецтва, експонати, які мали цікаве технічне рішення. В той же час не було спроби організувати внутрішній простір палацу,знайти нові принципи експозиції, які б відповідали новій архітектурі. Таким чином, отримали величезний, багатий, але традиційний магазин,склад товарів. 

  На перших промислових виставках технічні вироби вперше були представлені як експонати, подібні до витворів мистецтва. У виставкових експозиціях відбилася уся строкатість європейської архітектури – еклектизм. Інженери в процесі створення виставкових зразків паровозів, котлів, автомобілів, насосів намагалися надати їм певних архітектурних форм в стилі бароко або готики, які призначались для інших епох та інших цілей, але коли такі речі виявилися зібраними в одному місці, то продемонстрували відсутність будь-якого смаку.

  З плином часу особливості проведення виставок змінювалися, умови покращувалися, еклектику та різноманіття витіснив тематичний поділ експонатів. Одним із перших павільйонів, у якому було представлено один вид експонатів, була Галерея машин на виставці 1889р. в Парижі ( рис.3). На той момент у найбільшому в світі критому приміщенні було представлене багате різноманіття новітніх та діючих машин того часу.

 

Рис.3. Галерея машин, Ф.Дютер, В. Контамен. Виставка 1889р. в Парижі. 

  У сучасності виставки є загальнодоступним та популярним явищем. Відбувся поділ виставок за призначенням, за тематикою, за направленістю. Сучасні виставки відрізняються від їх попередників наявністю концепції, тематики. Також сучасний виставковий дизайн поєднує у собі архітектуру (рис.4) , дизайн інтер’єру ( рис.5), графічний дизайн, друковану графіку, електронну та цифрову медіа (рис.6), освітлення (рис.7), звук та інтерактивні механізми [3]. Невід’ємною частиною сучасних виставок стало використання новітніх технологій та реклами. 

 

Рис.4 Gitex, 2016р. Дубаї, ОАЕ

 

Рис.5 KIFF, 2016р. Київекспоплаза, Київ, Україна 

 

Рис. 6 North American International Auto Show, 2014р. Детройт, США. 

 

Рис.7 Іnterlight, 2012р. Москва, Росія 

  Найпопулярнішим видом виставкового дизайну нині є промислові ярмарки. Вони організуються для демонстрації і продажу продукції та послуг компанії. Як правило, вони націлені на конкретну аудиторію покупців та конкурентів. Дизайн у даному випадку фокусується на популяризації бренду. Багато фірм приймають участь у ярмарці одночасно в одному приміщенні, а отже у виставковому залі розміщується сотні стендів (Рис.8). На даний час усі виставки поєднуються за тематикою. Стенди у сучасних виставкових залах спроектовані як конструктор з системи деталей (Рис.9). Головними їх перевагами є зручність, мобільність та універсальність. 

 

Рис.8 Salone Internazionale del Mobile, 2016р. Мілан, Італія 

 

Рис. 9 Промислові виставки в Київекспоплазі, 2016р. Київ, Україна 

  Підводячи підсумки, можна дійти висновку, що перші промислові виставки і сучасний їх варіант поєднує ідея демонстрації науково-технічних досягнень. Суттєвою різницею між ними є особливості проведення, поява реклами та зацікавленість виробників до збуту товару методом швидкого розповсюдження інформації. Відбувся перехід від різноманітності до тематичного та вузькоспеціалізованого направлення.

 

Використана література:

1. Лаврентьев А.Н. История дизайна.- М., 2006.- 303 с

2. Кутейникова Н.О. О международных выставках XIX в. – М.: Издательство, 2010. – 240 с.

3. Лоренс Я., Сколник Л., Бергер К. Дизайн выставок: практическое руководство. – М.: АСТ: Астрель, 2008. – 256 с.