Федорук Олена Никонорівна

вчитель початкових класів,

перша кваліфікаційна категорія,

Коростенський міський ліцей,

вул.С.Крушильницької,12

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

 

  Анотація. У статті викладено результати дослідження розвитку критичного мислення учнів на уроках природознавства та образотворчого мистецтва. Зроблені у статті висновки можуть бути використані під час практичних занять на уроках природознавства та образотворчого мистецтва.

  Ключові слова: проблема, мотивація, науковий підхід, критичне мислення, власна думка, практична робота, висновок, природознавство, образотворче мистецтво.

 

  Зміст наукової роботи.

  Завданням початкової школи є розвиток різнобічно розвиненої особистості. Тому потрібно вміти мотивувати дитину до навчання, вчити спостерігати, робити висновки за власною думкою, з декількох поданих версій до вирішення певної проблеми, дитина має обрати правильну. Звичайно, критичне мислення дає змогу дітям побачити світ зі своєї точки зору.

  Дуже часто діти задають вчителю такі запитання, на які важко знайти відповідь. ( Одного разу запитали: чому на лобі не росте волосся, а на голові росте?) Тому більше діти нас мотивують думати критично. Щоб відповісти на такі питання потрібно поступати так, як вчила мене мудра бабуся: задай запитання назад дитині, або усьому класу і ви почуєте різноманітні версії, яких у педагога з багаторічним стажем навіть в думках не було. 

  Дуже корисно поєднувати уроки природознавства та образотворчого мистецтва. Так дитина засвоює матеріал до 90%. Навколишнє середовище для дітей є тією частиною світу до якого вони можуть доторкнутися не тільки візуально, а також руками, тому на уроках природознавства екскурсія має дуже важливе значення, а поєднання цього предмета з образотворчим мистецтвом дає змогу відтворити побачене і відчуте. Уроки «в природі», які розвивають критичне мислення, потрібно проводити постійно, тому що діти українських(особливо міських) шкіл вивчають природознавство та образотворче мистецтво теоретично. Дітям не вистачає практичних робіт у природі за браком часу, не достатньо певних реактивів для дослідів. Тому для учнів мають бути створені умови тижневого проживання «в природі». Це можуть бути колишні табори, або санаторії. В цей час можна вивчати навчальні предмети (якщо це стосується початкової школи) такі як природознавство, з елементами фізики, біології, хімії; образотворче мистецтво; читання, українську мову тощо. З учнями можна робити літературні вечори, де в неформальній обстановці можна творити. 

  Також важливе значення мають виїзні екскурсії. Діти мають бачити свій край, свою країну не тільки на малюнках та фотографіях. Такі екскурсії потрібно проводити з 1 класу. Діти – чомучки задають багато різноманітних питань стосовно рідного краю, на які можна дати відповідь. Але під час екскурсії вони самі знаходять розв’язання певних питань і це приносить їм велике задоволення робити для себе такі відкриття. Звичайно на такі проекти потрібно фінансування зі сторони батьків та держави, чого всім зараз бракує, але майбутнє наших дітей важливіше. 

  -Чому художники не малюють на своїх картинах у ясний день сонце? - одного разу запитали мене діти. – Ми малюємо на кожному малюнку, з промінцями, а художники не зображують його. 

  -Чому?- запитала я їх.

  Завдяки науковому підходу до вирішення цього питання ми знайшли відповідь. 

  З уроків природознавства ми дізнались, що сонце - це величезна зірка. А також – це розпечена вогняна куля, температура біля поверхні сонця близько 6000 градусів( написавши число на дошці діти можуть побачити яке велике число, тому роблять висновок, що це дуже висока температура).Також,через попередження вчених та медиків, ми дізнались, що на сонце не можна дивитись навіть через темні окуляри, бо можна отримати опік очей. Під час екскурсії у парк ми з дітьми намагались, прикриваючи очі від сонця, подивитись на пейзаж і зробили висновок – проти сонця вся природа виглядає не так чітко і яскраво. Коли ми розвернулись до сонця спиною – наш пейзаж став чітким і яскравим. Коли ми стали до сонця боком, яскравість і чіткість не змінилась. Висновок: художники не малюють сонце, бо це -небезпечно і не зручно, а також не так красиво.

  -Чому люди не саджають берізку у себе вдома як кімнатну рослину?

  Діти, спостерігаючи за природою, визначили, що береза росте дуже високою, також це рослина, яка має листя і скидає його під час зміни температури повітря тисячі років. Коренева система сильно розвинена. Висновок: за габаритами не підходить, а також без листя берізка не буде такою гарною. Краще почекати весну і спостерігати за деревом під час розпускання бруньок. На образотворчому мистецтві зобразили берізку в різні пори року( робота в групах, кожна група малює свою пору року).

  -Чому природа стає не такою привабливою в кінці осені?

  Під час екскурсії учні визначили, що листя стало темно-коричневим, воно не сухе, а вологе та має вже неприємний запах. Небо похмуре, мало птахів. Природа ніби заснула і відпочиває до весни. При зображенні пейзажу фарби розмили водою, або додали білої, щоб не була такою яскравою.

  -Чому листочки весною липкі?

  Розглядаючи навесні рослини, діти зробили висновок, що таким чином ця липкість захищає молоді листочки від шкідників, комах та бактерій. Якщо листочки загинуть до того як розів’ються, то більшість дерев будуть стояти голими вже з весни і можуть загинути.

  - Які рослини ми називаємо культурними, а які дикорослими?

  При огляданні земельної ділянки, діти побачили, що городина посаджена рівними рядами, за нею доглядають, поливають, а на галявині рослини розташовані хаотично, розмножуються самостійно і людина не приймає участі в догляді за ними. Висновок: доглянуті рослини – культурні, інші – дикорослі.

  -Якщо акула це риба, чи є у неї мозок? Чим він відрізняється від людського?

  Обговорюючи це питання, діти зробили висновок: майже всі тварини мають мозок, тільки не всі ним вміють користуватись. У акули є мозок, в порівнюванні з пропорціями її тіла він дуже маленький ( в людини набагато більший). Мозок акули має декілька частинок, як і у людини. Ми з вами вміємо їсти, захищати себе, здобувати собі їжу. Так вміє і акула. Але вона хижак, тому все життя нападає і захищається від собі подібних та більш крупних хижаків. А людина крім того, що добуває собі їжу, ще вміє сміятись, радіти, робити добрі справи. Отже, в людини є емоції, за які відповідає певна ділянка мозку. В акули ця ділянка не розвинена. На уроці з образотворчого мистецтва намалювали казкову акулу. Кожна дитина обирає яка емоція буде в акули.

  -Чому і як муркоче кіт? 

  Спочатку розглянули більшість котячих і визначили їх спільні риси. Звичайно без інформації з енциклопедії нам не обійтись. Муркотіння - це результат скорочення м’язів гортані, розташованих в голосових зв'язках. У кішок голосовий апарат влаштований особливим чином: він складається з тонких під’язикових кісточок, пов’язаних між собою. Така будова дозволяє створювати вібрації, що перетворюються на муркотіння. Ми вимовляємо звуки на видиху, а кішка може муркотіти і на вдиху і на видиху. По-справжньому можуть це робити тільки дрібні кішки. А гарчати може тільки лев. На образотворчому мистецтві зобразили кішку(діти самостійно обирали колір та чим буде займатись кішка на їхньому малюнку).

  -Що ми називаємо організмами?

  За допомогою мікроскопу ми побачили дрібні живі істоти. Діти визначають, що вони рухаються, розмножуються, вмирають та ін. А також розглянули відео африканської савани. Там слони, зебри, антилопи харчуються, народжуються, рухаються, вмирають. При розгляді рослин визначили, що рослини хоч і не вміють ходити, але теж народжуються, живляться, ростуть, вмирають. Це відбувається і з людиною. Діти зробили висновок, що організмами називають все те, що народжується, живиться, росте, вмирає. В альбомі зобразили «свій любимий організм». 

  Критичне мислення - це не тільки вміти задавати правильні питання, мотивуючи учнів до навчання, але і більш різноманітний розвиток самого вчителя. Час не стоїть на місці і нові покоління дітей міркують, мислять і відповідають на питання свого часу по-сучасному і завдання вчителя не йти в ногу з часом, а йти попереду нього.

 

Література: 

1. Вікіпедія

2. Інтернет ресурси