Галузь : Економіка

 

Шеховцова Вікторія Володимирівна

кандидат економічних наук,

старший науковий співробітник відділу 

забезпечення освітньої та наукової діяльності, 

Криворізький навчально-науковий інститут 

Донецького державного університету внутрішніх справ

Україна, м. Кривий Ріг

 

 Введення воєнного стану на території України істотно змінило підхід до організації та ведення господарської діяльності підприємств і організацій. Розвиток відносин між суб'єктами господарської діяльності та владними структурами потребує дерегуляції, оскільки змінюється та зазнає ускладнень система функціонування та ведення підприємницької діяльності. Внесення змін та новел до законодавства в умовах військового стану потребує внесення змін до управління господарськими структурами, а також аналізу та особливо контролю результатів їх діяльності. 

 Стабільність розвитку життєдіяльності кожного суб’єкта господарювання завжди була визначена розвиненою та упорядкованою системою контролю та управління процесом виробництва. 

 Внутрішній аудит, за певною мірою, «молода» форма контролю і останніми роками його значення в системі контролю зростала. На міжнародному рівні, спеціалісти називають даний вид контролю «аудитом ефективності» та «аудитом управління» та визначають як гарантію покращення діяльності підприємства. На вітчизняних підприємствах зовнішній аудит виступає інструментом контролю за станом справ і надає керівникам та власникам об'єктивну оцінку діяльності суб’єкта господарювання. 

 Великі суб’єкти господарювання віддають перевагу саме службам внутрішнього аудиту. До того ж, розвиток корпоративного управління спонукав потребу в створенні служб внутрішнього аудиту суб’єктів господарювання. Внутрішній контроль почали сприймати як механізм підтримки керівників підприємства для вдосконалення системи внутрішньогосподарського контролю.

 Між зовнішнім та внутрішнім аудитом існують принципові відмінності. Відтак, внутрішній аудит не можна замінити зовнішнім. Головною метою внутрішнього аудиту є надання аудиторських послуг та консультацій з метою захисту інтересів власників. Водночас, зовнішню аудиторську перевірку здійснюють для того щоб підвищити довіру у користувачів фінансової звітності [1]. 

 В Кодексі етики Інституту внутрішніх аудиторів є наступне визначення внутрішнього аудиту – «внутрішній аудит - це незалежна, об'єктивна діяльність з надання впевненості та консультування, що має додавати вартості організації та покращувати її діяльність. Внутрішній аудит допомагає організації досягати поставлених цілей за допомогою систематичного, послідовного підходу до оцінки і підвищення ефективності процесів управління ризиками, контролю та корпоративного управління» [2].

 Але наразі, фінансова та економічна нестабільність, зростання ризиків та зміни в законодавстві підводять керівництво підприємства до необхідності змінювати відношення до служби внутрішнього аудиту (СВА). Внутрішній аудит повинен відповідати потребам, які випливають із діяльності підприємства. Назріла необхідність побудови нових, більш ефективних моделей внутрішнього контролю. Нажаль, наукових підходів до створення таких моделей до тепер не сформовано. Кожне підприємство, керівництво якого зацікавлено в подальшому стабільному розвитку власного бізнесу, самостійно адаптує внутрішній аудит під сьогоденні реалії та активізує діяльність СВА. 

 Внутрішні аудитори функціонально підпорядковуються керівнику підприємства. Вони захищають інтереси керівництва, допомагаючи приймати ефективні та своєчасні рішення. Це вид контролю, який визначає безпосередньо керівник. Внутрішній аудитор надає оцінку економічним та фінансовим ризикам, аналізує результати господарської діяльності підприємства. 

 Внутрішній аудит має свої переваги. Це незалежна форма контролю, більше наближена до інформаційного поля діяльності підприємства. Так, внутрішні аудитори є постійно працюючими працівниками підприємства. Вони знають особливості виробництва, наближені до організаційних та господарських процесів, вільно орієнтуються в системі документообігу. Цілком очевидно, що це дозволяє їм своєчасно сформувати базове підґрунтя для прийняття управлінських рішень. Внутрішні аудитори працюють на випередження, щодо визначення можливих ризиків здатних завдати шкоду бізнесу.

 Служба внутрішнього аудиту є функціональним, постійно діючим підрозділом підприємства. У відповідності до Міжнародних Стандартів внутрішнього аудиту СВА має бути «незалежним від інших структурних і функціональних підрозділів. Підпорядковується безпосередньо керівництву (власнику) суб’єкта господарювання» [3]. Крім керівництва підприємства (власників), внутрішні аудитори, за необхідності, надають інформацію менеджерам підприємства, зрідка (за погодженням керівника чи власника) – зовнішнім користувачам.

 На функціонування СВА впливають багато факторів: професіоналізм внутрішніх аудиторів та їх специфічні знання; правильно організована робота в  системі самої служби; відкритість доступу до необхідної інформації; злагоджена співпраця з керівництвом підприємства та менеджерами.

 Війна є викликом для національної економіки держави. Ситуація, що склалася, потребує вирішення низки проблем. В період економічної нестабільності в державі, на фінансово-економічну стійкість підприємства впливає належним чином упорядкована система внутрішнього контролю. Враховуючи поточні умови, спричинені воєнним станом, керівництву підприємства, з метою вдосконалення роботи власної служби аудиту, варто здійснити наступні кроки:

  • конкретизувати місію служби на момент поточних умов діяльності підприємства;
  • провести набір чи донабір (за необхідності) кваліфікованих, досвідчених працівників; 
  • при необхідності внести зміни в статут СВА;
  • деталізувати функції, цілі та завдання СВА;
  • розробити схеми взаємодії СВА з іншими підрозділами підприємства ( з урахуванням можливих передбачуваних ситуацій);
  • сформувати порядок надання оперативних консультацій з питань, що входять до сфери повноважень працівників служби;
  • внести відповідні до ситуації зміни в Положення про службу внутрішнього аудиту, посадових інструкцій. Велике значення матиме усвідомлений підхід до розробки внутрішніх нормативних положень, що регулюють діяльність служби.

 Напрями роботи працівників СВА наразі змінилися. Зміни в роботі служби внутрішнього аудиту означили і недоліки, пов’язані з залученням додаткових фінансових ресурсів для організаційної підтримки належного функціонування СВА. Однак, керівництво та власники підприємства повинні бути більше зацікавленими у викритті фактів невідповідності (наприклад невідповідності вимогам чинного законодавства). Крім цього, на час економічної кризи спричиненої війною, багато керівників підприємств віддають перевагу розслідуванням випадків шахрайства, розкрадань і зловживань. 

 Для ведення бізнесу в сучасних умовах, керівництво підприємства, на нашу думку, повинно означити основні завдання для власної аудиторської служби: 

  • систематичне і об’єктивне вивчення системи управління та бізнес-процесів суб’єкта господарювання;
  • постійну оцінку визначених цілей, що корегується за необхідності;
  • надання консультацій, що належать до компетенції працівників СВА.

 На даний період перед працівниками служб внутрішнього аудиту стоїть і завдання розробки єдиної системи управління ризиками. Аудитору необхідно, на постійній основі, надавати оцінку роботі даної системи. Аналітичні дослідження повинні носити характер констатації даних. 

 Безперечно, військова агресія росії та введення воєнного стану на всій території України серйозно вплинули на умови ведення діяльності підприємств чи організацій. Виникла потреба у проведенні адаптаційних кроків щодо організації внутрішнього аудиту на підприємстві. Зазначимо, що оперативний, поточний та стратегічний аналіз фінансово-господарської діяльності підприємства є більш достовірним у випадку проведення внутрішнього аудиту.

 

Література:

  1. Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» 2258-VIII  https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text
  2. Кодекс етики / Інститут внутрішніх аудиторів України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://505748.iia.web.hosting-test.net/wp-content/uploads/2013/10/Code-of-Ethics-Ukrainian.pdf. 
  3. Міжнародні стандарти аудиту: https://mof.gov.ua/uk/mizhnarodni-standarti-auditu