Сиротюк Марія Романівна, студентка
«Національний авіаційний університет»
Україна, м. Київ
Анотація: в даній роботі розглянута статистика пасажирських перевезень в основних аеропортах України, причини збільшення чи зменшення пасажиропотоку, а також сучасний стан аеропортів, авіаційних перевезень пасажирів і перспективи їх розвитку.
Ключові слова: авіаційний транспорт, аеропорт, пасажиропотік, лоукост авіакомпанія.
Одним із найважливіших елементів функціонування економічної системи кожної країни є транспорт. Авіаційний транспорт виділяється серед інших видів, що зумовлено низкою переваг (серед них можна виділити найбільшу швидкість доставки пасажирів, вантажу та багажу). Невід’ємною ланкою авіаційної транспортної системи є аеропорти. Саме в аеропорті відбувається так званий перехід від повітряного функціонування літака до наземного функціонування. Тому для підвищення ефективності функціонування цивільної авіаційної транспортної галузі в Україні слід звернути увагу на дослідження та особливості розвитку пасажирських аеропортів.
На даний момент в Україні можна виділити 7 найбільших міжнародних аеропортів (пасажиропотік вище 100 тисяч осіб) з функціонуючих зараз 17 . В Таблиці 1.1 наведена динаміка зміни кількості перевезених пасажирів за період з 2011 року по 2017 рік (в пасажирах).
Таблиця 1.1
Аеропорт |
Місто |
Код (IATA/ ICAO) |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
Міжнародний аеропорт «Бориспіль» |
Київ |
KBP/UKBB |
8029400 |
8478000 |
8690400 |
6890443 |
7277135 |
8645236 |
10554757 |
Міжнародний аеропорт «Одеса» |
Одеса |
ODS/UKOO |
824300 |
907600 |
920400 |
863900 |
949100 |
1033569 |
1228102 |
Міжнародний аеропорт «Київ» (Жуляни) |
Київ |
IEV/UKKK |
469800 |
861900 |
623700 |
1090025 |
944305 |
1127500 |
1851700 |
Міжнародний аеропорт «Львів» |
Львів |
LWO/UKLL |
296900 |
576000 |
467300 |
585200 |
570570 |
738317 |
1080000 |
Міжнародний аеропорт «Харків» |
Харків |
HRK/UKHH |
308500 |
501400 |
480100 |
437500 |
373625 |
598173 |
806200 |
Міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ» |
Дніпро |
DNK/UKDD |
426300 |
444200 |
450700 |
446798 |
346014 |
284900 |
276954 |
Міжнародний аеропорт «Запоріжжя» |
Запо-ріжжя |
OZH/UKDE |
56900 |
56700 |
59300 |
75400 |
128104 |
281828 |
348438 |
Аналізуючи дані, можна зробити висновок що у 2012 році відбувся значний зріст пасажиропотоку (порівняно з попередніми роками). Спричинено це було декількома факторами:
- Євро-2012: під час чемпіонату до України прибуло близько 2 млн. туристів, 1,2 млн з яких – авіатранспортом.
- За час чемпіонату збільшився попит на внутрішні рейси.
- Підвищений інтерес до України завдяки активній рекламі, здебільшого спрямованій на країни Європи.
На відміну від 2012 року у 2013 році попит на авіаційні перевезення, в деяких аеропортах, навпаки зменшується. Цьому стали причиною наступні фактори:
- Дестабілізація політичного та економічного стану у країні.
- Міжрегіональні конфлікти.
- Недостатнє фінансування авіаційної та туристичної галузей з боку держави.
- Зменшення зацікавленості іноземних туристів, в зв’язку з нестабільною ситуацією всередині країни.
Ця тенденція продовжувалася і у 2014 році в зв’язку з політичною ситуацією в країні.
Окремо можна сказати про важливі міжнародні аеропорти, які наразі не функціонують: міжнародний аеропорт «Донецьк», міжнародний аеропорт «Сімферополь» та міжнародний аеропорт «Луганськ». В Таблиці 1.2 наведена динаміка зміни кількості перевезених пасажирів за період з 2011 року по 2015 рік.
Таблиця 1.2
Аеропорт |
Місто |
Код (IATA /ICAO) |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Міжнародний аеропорт «Донецьк» |
Донецьк |
|
829300 |
1000000 |
1120000 |
96500 |
- |
Міжнародний аеропорт «Сімферополь» |
Сімферополь |
SIP/UKFF |
963800 |
113900 |
1204500 |
346700 (closed) |
- |
Міжнародний аеропорт «Луганськ» |
Луганськ |
VSG/UKCV |
23500 |
51100 |
53200 |
- |
- |
Міжнародні аеропорти «Донецьк» та «Сімферополь» у 2012 році також активно приймали туристів на чемпіонат Євро-2012. Проте, в зв’язку з тимчасовою окупацією Криму аеропорт «Сімферополь» припинив своє функціонування як український аеропорт з березня 2014 року. Робота аеропорту «Донецьк» була призупинена з 26 березня 2014 року у зв’язку зі спробою захвату аеропорту озброєним сполученням сформованої ДНР . Міжнародний аеропорт «Луганськ» припинив дію 11 червня 2014 року у зв'язку з бойовими діями.
У авіації, подібно до закону збереження матерії, нічого нікуди не зникає і ніщо нізвідки не виникає. Пасажиропотік, який мав надійти до вже недіючих аеропортів був спрямований до інших аеропортів України. В зв’язку з цим спостерігаємо підвищення пасажиропотоку у ІІ кварталі 2014 році, порівняно з 2013 в аеропортах Київ (Жуляни), Львів та Запоріжжя. Дана тенденція спостерігалася й далі.
Слід зазначити, що на сьогодні близько 98 відсотків загальних пасажиропотоків сконцентровані в 7 провідних аеропортах – Бориспіль, Київ (Жуляни), Одеса, Львів, Харків, Дніпропетровськ та Запоріжжя. За підсумками 2016 року, Міжнародний аеропорт «Бориспіль» став одним із лідерів в рейтингу аеропортів Європи за класифікацією ACI Europe (Міжнародна рада аеропортів). А у 2017 році аеропорт «Бориспіль» збільшив кількість перевезених пасажирів на 18,8% та посів третє місце серед аеропортів, які щорічно обслуговують від 5 до 10 мільйонів пасажирів. З огляду на позитивні показники МА «Бориспіль» можна сказати що Україна продемонструвала готовність до вдосконалення авіаційної галузі. Інший же столичний аеропорт – Жуляни – збільшив показники перевезення на 19,4%. Протягом двох останніх років, активно розвиваються регіональні аеропорти. До групи «найменших» аеропортів Європи ввійшов МА «Харків», який також продемонстрував позитивні показники.
Динаміку збільшення кількості обслуговуваних пасажирів в найбільших міжнародних аеропортах України в період з 2014 по 2016 роки представлено на Мал. 1.
Мал.1 Кількість перевезених пасажирів
Розвиток авіації, звісно, не стоїть на місці зараз. Реконструюються аеропорти, відкриваються нові напрямки для перевезень, будуються відносини з авіацією інших держав. Актуальним наразі є питання доступності авіа перельотів українцям. Таку можливість можуть надати так звані лоукост компанії. Так, 30 жовтня 2018 року запускають перший рейс Угорської лоукост авіакомпанії Wizz Air зі Львова до Кракова, Польша. Також, рінаше відкриті пейси із Харкова у Гданськ і Вроцлав, з Києва у Відень, зі Львова у Вільнюс та Братиславу. Також на ринок Українських авіаперевезень увійшли Ірландська лоукост компанія Rainair. А вже з грудня 2018-го року регулярні рейси почне здійснювати перша українська лоукост авіакомпанія SkyUp.
Чому ж виник попит на рейси подібних компаній та чи досягнуть вони успіху на ринку українських авіаперевезень? Дані авіакомпанії дають змогу українцям із середнім доходом користуватись їх послугами, адже відомо, що авіа перельоти – задоволення не з дешевих. Лоукостери ж знижують вартість перельоту для пасажирів завдяки зменшенню кількості багажу, мінімальному обслуговуванню на борту, вильоту/посадки у віддалених від населених пунктів аеропортах з нижчими аеропортовими зборами.
Виходячи з цього, можна зробити висновок, що Україна має перспективи на підвищення пасажирських перевезень авіаційним транспортом. Звернути увагу потрібно на відкриття нових внутрішніх авіарейсів, перерозподіл пасажиропотоків із вже не діючих аеропортів (Сімферополь, Донецьк та Луганськ) до функціонуючих, тим самим підвищивши їх рентабельність, розробка нових методів обслуговування пасажирів, відповідність стану аеропортів до стандартів Європи. І вже через декілька років ми зможемо помітити покращення авіаційної галузі України та її конкурентоспроможність на світовому ринку.
Література
1. Звіт Державного департаменту авіаційного транспорту (Укравіатранс) „Підсумки роботи авіаційного транспорту України за 2016 рік”. – К., 2017.
2.Кулаев Ю.Ф. Экономика гражданской авиации Украины. Монография / Ю.Ф. Кулаев, В.И. Щелкунов. – 2-е изд., дополн. и перераб. – К: «Феникс», 2010-736 с.
3. Полянская Н.Е. Организация коммерческой работы на воздушном транспорте. Монография . – 2-е изд., перераб. и доп. – К.: НАУ, 2006. – 396 с.