Інна Соколенко,

студентка Національного Технічного Університету України "Київський Політехнічний Інститут" імені ІГОРЯ СІКОРСЬКОГО

Керівник: доктор архітектури, професор Абизов В.А.

Україна, м. Київ

 

  Анотація: В даному дослідженні було зібрано та проаналізовано інформацію щодо технології створення комп’ютерної графіки та її подальшої анімації, дитячого сприйняття ілюстрації. В результаті чого було розроблено методику для створення графічного, інтерактивного дизайну для мобільного додатку дитячих казок.

  Ключові слова: художній прийом, технічний прийом, інтерактивний дизайн, інтерфейс, мобільний додаток, композиція, казки, анімація.

  Актуальність дослідження: На сьогоднішній день світ технологій швидко розвивається і все більше уваги потрібно приділяти «технологічному» розвитку дітей. Не секрет, що у майбутньому, майже кожна людина опанує програмування, звісно якщо йдеться про технологічно розвинуті країни. Тому дуже важливо приділити увагу розвитку дитини саме у цьому напрямку. Це не обов’язково має бути вивчення мови програмування, що є більш комплексним та тяжким завданням. Почати можна з розвитку розуміння інтерфейсу цифрових технологій. Вже у дошкільному віці, дитина має змогу гарно розуміти програмний інтерфейс, натискання на клавіші, реагування техніки на голос, на різні варіації дотиків. Таким чином, можливо навчати дітей, за допомогою електронних ілюстрованих книг або ігор. 

 

  Виклад основного матеріалу: Дитяча література – особливий вид видань, які відрізняються від всіх інших жанрів і категорій літературної творчості. Досвідчені письменники та видавці стверджують, що написання книг для дітей є найбільш складною формою літературної творчості, так як діти не сприймають фальш і володіють особливим світоглядом. Тому створити те, що їх захопить і порадує, дуже складно.

  Крім внутрішнього змісту, дитячі книги повинні мати ще й певне зовнішнє оформлення, відповідати необхідним параметрам. Форматування та редагування дитячої літератури передбачає використання набору засобів, завдяки яким книги адаптуються для дитячого сприйняття.

  Найперше, що привертає увагу дитини в новій книжці – це її обкладинка. Тому оформлення книги повинно бути яскравим і гарним, містити ілюстрації, які повністю відповідають тематиці конкретного твору. В даному випадку художнику-ілюстратору необхідно дотримуватися певного балансу, так як нецікава картинка в тьмяних тонах навряд чи приверне увагу дитини – адже в дитячих книгах розповідається не про алюмінієві вікна, установка яких вимагає безлічі однотипних ілюстрацій. Як правило, в дитячих книгах йдеться про тварин, рослини, інших дітей, яких вони хочуть бачити. У той же час надто «перевантажена» зображеннями і візуальною інформацією обкладинка не дасть концентруватися на тому, про що малюк зможе прочитати в книзі.

  В залежності від віку дитини в книзі повинно бути дотримано певне співвідношення тексту та ілюстрацій. Так, в книгах для найменших тексту має бути мінімальна кількість – від 3 до 5 рядків, все інше простір на сторінках відводиться зображень,що точно ілюструє текст. Для дітей молодшого шкільного віку в книзі витримується співвідношення приблизно 50% на 50% – дитина вже починає самостійно читати, але при цьому йому цікаві й картинки, які дають можливість не перевантажувати мозок текстовою інформацією. У книгах для дітей середнього шкільного віку, як правило, залишають невелику кількість ілюстрацій – по одній сторінці на кожен десяток друкованого тексту.

  Що стосується шрифту, то тут також є відмінності у виданнях, призначених для дітей різного віку. Чим на більш молодший вік дитини розрахована книга, тим більшим повинен бути шрифт. З одного боку, це пов’язано з тим, що діти, які вчаться читати, краще сприймають великі букви і слова, чим менше кількість слів в рядку – тим краще. З іншого ж боку, дане правило обумовлено фізіологічними особливостями – маленьким дітям легше стежити за великими літерами в рядку, вони рідко читають книгу, як годиться, тому сторінка знаходиться далеко від очей і якби там був використаний звичайний шрифт, дитина псувала б зір.

  У книгах для дітей редактори намагаються уникати різних переносів, рубрикації. У виданнях для зовсім маленьких взагалі виключені переноси, зміст, рубрикація, нумерація і т.д. Намагаються уникнути цього і в книгах для дітей старшого віку, так як вони рідко можуть встежити за номером глави, запам’ятати зміст з кількома підпунктами і т.д.

  Для друку дитячих книг повинен використовуватися тільки високоякісний папір, з хорошою поліграфією, що стане запорукою тривалої служби книги і приємного читання.

 

  Перед початком розробки ілюстрації важливо визначитись яким способом вона буде створена. Проаналізувавши всі варіанти було обрано векторний спосіб з подальшим перетворенням його у растрове для більш детального промальовування. Також на початковому етапі треба визначитись з роздільною здатністю зображення, а саме 300 dpi, для отримання найбільш чіткого зображення. Формат складатиме 1440х960 пікселів, як найбільш узагальнений розмір екрану гаджетів. Колірна модель – RGB, оскільки саме вона призначена для коректного виводу зображення на екран.

  На першому етапі створюються ескізи майбутніх ілюстрацій. Тут варто продумати композицію кожної з ілюстрації, розробити цікаві образи персонажів та їх оточення. Потрібно робити кілька варіантів для того щоб обрати найбільш влучні ідеї. Коли всі образи продумані, та створені ескізи, іх потрібно відсканувати для перенесення в цифровий простір для подальшої обробки. 

  Другий етап починається з роботи в Adobe Illustrator. Задаються обрані параметри формату, якості зображення та колірної моделі. У робочому просторі відкриваються ескізи та поверх них малюються векторні складові майбутньої ілюстрації. На цьому етапі потрібно визначитись з кольоровою гаммою, та доволі детально намалювати основні маси. Важливо створювати кожну деталь у окремому шарі для можливості подальшої анімації.

  Всі ілюстрації потрібно експортувати в формат pdf зі збереженням шарів. Отримані зображення відкрити в Adobe Photoshop і зробити зображення більш об’ємним за допомогою світла, тіней та рефлексів, потім домалювати дрібні деталі малюнку, в деяких випадках додати фільтри, шуми та ефекти.

  Останнім етапом створення ілюстрацій є збереження іх складових у форматі png для подальшої анімації. 

  Окремо слід розглянути анімацію ілюстрацій дитячої книги. Підготовка анімації вимагає спеціальних програмних засобів. Найбільш зручна програма для роботи над анімацією зображень є програма Adobe Flash, здатна робити як повнометражні мультфільми, так і невеликі анімаційні та інтерактивно Adobe Flash взаємодіючі деталі.

  Анімація у Flash базується на зміні ознак об’єктів, що використовуються у тій чи іншій сцені. Наприклад, об’єкти можуть зникати чи з’являтися, змінювати своє положення, форму, розмір, колір, ступінь прозорості і т. п.

  Було обрано автоматичний спосіб (механізми) реалізації анімації – коли автор створює тільки перший і останній кадри мультиплікації, а алгоритми Flash автоматично генерують всі проміжні кадри. При цьому розрізняють кілька типів tweened-анімації. Тобто анімація базується на переміщенні об’єкта та на трансформації (зміні форми) об’єкта.

  Використовуючи автоматичну анімацію не потрібно створювати кожен кадр окремо. А оскільки для програвання таких файлів Flash достатньо зберігати тільки перший і останній кадри – розмір анімованого продукту виходить набагато меншим, ніж при покадровій анімації. В той же час tweened-анімація підійде тільки для створення найпростіших сюжетів, в яких властивості об’єктів змінюються рівномірно, що якнайкраще підходить для створення електронної дитячої книги. Залишається зберегти усі необхідні файли у форматі gif та використати іх у розробці коду мобільного додатку.

 

  Висновок: На сьогоднішній день, дитяча аудиторія усе більше користується мобільними телефонами, планшетами та комп’ютерами. Тому для їх розвитку, необхідно створювати інтерактивні освітні мобільні додатки книжок чи ігор. 

  Художнє мистецтво набирає обертів у сфері електроніки. Художники користуються спеціальною технікою для відтворювання своїх ідей та зображень. Тому дане дослідження може стати основою для подальшого впровадження новітніх технологій у навчальний розвиваючий процес дітей молодшого віку.

 

Список використаних джерел

1. Безклубенко С. Д. Як робиться фільм (види і жанри). § 5. Анімаційне кіно // Питання культурології: Збірник наукових праць КНУКіМ. — 2009. — Вип. 25. — С. 13-18

2. Богуш А., Гавриш Н., Котик Т. Методика організації художньо-мовленевої діяльності дітей у дошкільних навчальних закладах. - Київ: Видавничий дім Слово, 2006. 

3. Веселовська Г. В. Комп'ютерна графіка: Навчальний посібник для вузів. — Херсон: ОЛДІ-плюс, 2004. — 582 с.

4. Г. П. Ткачук «Дитяча книжка — необхідна база розвитку інтересу до самостійного читання» — 144 с.

5. Глушаков С. В. Компьютерная графика: Учебный курс. — Харьков: Фолио, 2001. — 500 с.

6. Дабижа Г. Н. Компьютерная графика и верстка: CorelDRAW, Photoshop, PageMaker. — СПб.; М.; Х.; Минск: Питер, 2007. — 270 с.

7. Компьютерная графика. / С. В. Глушаков, А. В. Капитанчук, Е. В. Вещев, Г. А. Кнабе . — 3-е издание, дополненное и перераб.. — Х.: Фолио, 2006. — 511 с.

8. Крижанівський Б. М. Мальоване кіно України. — К.: Мистецтво, 1968

9. Крижанівський Б. М. Мистецтво мультиплікації. — К., 1981

10. Миронов Д. Ф. Компьютерная графика в дизайне: Учебник. — СПб.; М.; Х.; Минск: Питер, 2004. — 215 с.

11. Петров М. Н. Компьютерная графика: Учебник для вузов. — СПб.; М.; Х.; Минск: Питер, 2003. — 736 с.

12. Сивокінь Є. Я. Если вы любите мультипликацию. — К.: Мистецтво, 1985

13. Шупик О. Б. Мистецтво мультиплікації. — К., 1982

14. http://school.ciit.zp.ua/paint-htm/grafik.html