Ю. П. Мельник

Старший судовий експерт сектору

автотоварознавчих

досліджень відділу товарознавчих та

гемологічних досліджень

Вінницький науково-дослідний 

експертно-криміналістичний

центр МВС України

Україна, місто Вінниця

 

 Лакофарбові покриття відіграють дуже важливу роль в автомобільній індустрії. Блискуче лакофарбове покриття кузова не тільки надає автомобілю гарний зовнішній вигляд, але і оберігає його від корозії і передчасного руйнування. Практика експлуатації автомобілів показала, що найбільш ефективними способами боротьби з корозією кузова автомобілів є їх якісне пофарбування і додаткова протикорозійна обробка. Виконання рекомендацій по догляду за лакофарбовими покриттями дозволяє підтримувати гарний зовнішній вигляд автомобіля. 

 Метою даної роботи є опис технології пофарбування, основних інструментів та обладнання, що застосовуються при цьому та перелік і коротку характеристику лакофарбових матеріалів, так як від цього залежить якість покриття.

 У сучасному світі для кожного автомобіліста велику роль, грає те, як виглядає його автомобіль. Для цієї мети використовуються лакофарбові вироби, які надають поверхні авто блискавичний відтінок. Шар фарби можливо додатково обробляти хімічними складами, призначеними для додання блиску. Для цієї мети використовуються спеціальні лаки. Автомобільний лак користується величезною популярністю. Він представляє собою речовину, яка зроблена на основі полімерних композицій. Його текстура є досить рідкою і маслянистою. Такий лак відмінно підходить для обробки фінального шару після фарбування авто. Він додає поверхні автомобіля приємний блиск. До того ж завдяки йому поверхня стає більш щільною, що дозволяє протистояти утворенню на ній корозії і подряпинам. Для проведення лакофарбових видів робіт не рідко використовується спеціальний лак для автомобілів. Він володіє простотою нанесення та міцністю покриття. Лак покриває металеві поверхні автомобіля будь-якого типу тонкою плівкою, яка має високий рівень міцності.

 До переваги використання автомобільного лаку можна віднести:

  • естетичний ефект на тривалий період часу. Лак в основному наносять в якості фінального покриття на авто для додання блиску або матового ефекту. Завдяки речовинам, що входять до складу розчину ефект від будь-якого типу лаку тримається тривалий час.
  • високий рівень еластичності. Лакове покриття є одним з найнадійніших. Воно здатне захистити металеві деталі автомобіля від небажаного впливу навколишнього середовища.
  • твердість металу. Металеві поверхні автомобіля під впливом речовин лаку стають більш твердими. Вони здатні протистояти механічним впливам. На них практично не утворюються подряпини.
  • надається можливість полірування. Як відомо на поверхні, покритій фарбою, не рекомендується проводити полірувальні роботи. Однак завдяки лакового покриття можна зробити поверхню будь-якого авто більш блискучою. Після нанесення лаку і після його висихання автомобіль полірують, для набуття більш сяючого зовнішнього вигляду.
  • легкість в нанесенні. Лак при певних методах нанесення лягає рівним шаром. Він не залишає слідів розшарування завдяки своїй безбарвної структурі.
  • широкий спектр дії.

 На сьогоднішній день існує декілька видів лакової продукції для автомобілів:

  • твердий лак для автомобілів. Він представлений такою речовиною, як лак двокомпонентний автомобільний. Даний вид лаку має густу консистенцією. Його плинність є мінімальною. Це обумовлено тим, що в його складі є велика кількість твердих речовин. Його наносити необхідно в півтора шару. Перший шар є тонким. Після нього наноситься вже основний шар який повинен мати велику товщину покриття.
  • м'який лак для автомобілів. Такий вид лакової продукції має більш рідку консистенцію. У нього дуже висока плинність. Рекомендується наносити тонкими шарами в кількості не менше двох.

 Склад автомобільного лаку може бути різним. Сучасна лакова продукція, яка призначена спеціально для обробки поверхонь автомобільних кузовів складається із смол, які мають тверду структуру і розчинники, в ролі останніх зазвичай виступають:

  • ацетон
  • оліфа
  • етанол
  • ефірне або будь-яке інше масло.

 Залежно від того, якими властивостями повинен володіти лак для обробки автомобільних поверхонь, виробником додаються різні додаткові речовини. Багато з них служать для того, щоб в результаті нанесення лакове покриття було глянсовим. Такі речовини додаються для додання блиску. У деяких випадках додаються речовини, які надають матову структуру.

 В середньому практично всі лаки в своєму складі мають полімерні компоненти, які при змішуванні з додатковими речовинами надають лаковому покриттю ті чи інші властивості. Якщо лакове покриття нанесено правильним чином, то поверхня авто буде виглядати привабливо і акуратно. Для цієї мети необхідно використовувати наступні кроки для досягнення необхідного якісного результату:

  • підготовка поверхні. Поверхня для нанесення лаку повинна бути сухою і чистою. Для цього з неї потрібно прибрати всі забруднення і дати поверхні просохнути.
  • вибір місця нанесення лаку. Даний крок має на увазі вибір оптимального місця, яке повинно бути чистим. У ньому не повинно бути пилу, щоб на лакованій поверхні під час її висихання на було забруднень, які неможливо в подальшому усунути.
  • нанесення лаку. Лак наноситься тонким шаром. З м'якими лаками слід дотримуватися обережності. Вони можуть викликати появу патьоків. Наноситься лак такими ж методами, що і будь-яке лакофарбове покриття.
  • висихання лаку. Даний крок полягає в тому, щоб забезпечити всі умови для висихання лакового покриття. Приміщення для цього має мати низький рівень вологості і чистоту. Необхідно знати, скільки сохне автомобільний лак для того щоб проводити подальші роботи.

 В подальшому йде полірування поверхні автомобіля із застосуванням спеціальних полірувальних паст та обладнання.

 Полірування здійснюють полірувальними пастами особливо для покриттів із нітроцелюлозних емалей. Полірування виконують вручну або механізованим способом. Вручну полірують фланелевим тампоном рівномірними зворотно-поступальними рухами. Для механізації полірування застосовують електричну техніку. При виконанні полірування потрібно стежити, щоб поверхня не нагрівалася вище 40˚С. 

 Таким чином, в даній роботі викладаються питання, що стосуються технології виконання лакофарбових робіт, а також перераховуються основні види лакофарбових матеріалів та їх характеристики. Особлива увага приділяється конкретним прийомам виконання робіт, а саме підготовці поверхні кузова до фарбування, способам нанесення матеріалів.

 

Література:

  1. Синельников А.Ф. Кузови легкових автомобілів: Обслуговування та ремонт. М.: Транспорт, 1995р.-256с.; 
  2. Синельников А.Ф. Ремонт кузова легкових автомобілів. Забарвлення і протикорозійний обробка.М.: Машинобудування,1993р.-183с.; 
  3. Технологія виготовлення автомобільних кузовів / під ред. Гарячого Д.В. - М.: Машинобудування, 1979; 
  4. Толмачов І.А., Піаст та ін Ремонтна забарвлення автомобілів. - Спб.: Хімія, 1992 р. - 124 с.; 
  5. Шангін Ю.А. Ремонтне фарбування легкових автомобілів: Поради любителям - М.: Транспорт, 1994 р. - 198 с.