Василенко Олена Вікторівна

кандидат педагогічних наук, доцент з/н кафедри готельно-ресторанного і туристичного бізнесу

Київського національного університету культури і мистецтв

Київ, Україна

 

Чеканова Вікторія Сергіївна 

Магістр

Київський університет культури 

Київ, Україна

 

 Заклади ресторанного господарства  в Україні досить стрімко розвивалися, відкривалися нові ресторани, кафе, бари. Кожен заклад харчування намагався розширитися, покращити  меню, обслуговування, набрати кваліфікований персонал.

 Нажаль з 12 березня 2020 року в Україні ввели карантин. Загальна біда на якийсь час об'єднала багатьох рестораторів, навіть прямих конкурентів.

 Майже весь персонал підприємці відправили у відпустку, тому в країні відразу виявилося безліч безробітних ресторанних працівників. Ресторатори скоротили свої витрати до мінімуму, і змогли пережити найжорсткіший весняний локдаун та наступні обмеження.

 З початком пандемії ресторани та кафе закрилися першими, передбачалося, що за рік пандемії в Україні зачиняться майже 50%  всіх ресторанів. Під час послаблення карантинних норм, заклади почали працювати по принципу кейтерингу. Це була чудова можливість надати персоналу роботу і вийти з глибокого застою. Тепер в кожному закладі є онлайн сторінка на якій можна замовити страви, також служба доставки яка за личані години привозить замовлення. 

 Після  другого етапу пом’якшення карантинних норм, почали  відкривати  заклади згідно нових умов санітарних норм. Все це було пов’язано з постановою Головного державного санітарного лікаря України №57, затверджено нові  протиепідемічні заходи у закладах громадського харчування на період карантину у зв’язку з поширенням хвороби (COVID-19).

 Новими вимогами передбачено, що організація роботи та обслуговування в закладах громадського харчування (далі - заклад) має здійснюватися відповідно до вимог санітарного законодавства, законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів і з урахуванням цих протиепідемічних заходів, спрямованих на запобігання ускладнення епідемічної ситуації внаслідок поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).

 Відповідальність за організацію та виконання протиепідемічних заходів покладається на керівника або адміністратора закладу.

 Суб'єкт господарської діяльності повинен забезпечити:виконання умов з недопущення утворення черг та скупчення відвідувачів, постійну наявність рідкого мила, антисептиків та паперових рушників в санвузлах,  пеленальних кімнатах. Використання багаторазових рушників заборонено, інформування клієнтів щодо встановлених обмежень та умов обслуговування в закладі та на офіційних сторінках в мережі Інтернет та соціальних мережах. Вологе прибирання виробничих приміщень та поверхонь на літніх майданчиках, місць контакту рук персоналу і гостей (ручки дверей, місця сидіння, раковини, столи тощо з використанням миючих та дезінфекційних (в кінці зміни) засобів не рідше ніж кожні 2 години, перед відкриттям та після закінчення робочого дня/зміни. Централізований збір та утилізацію використаних засобів індивідуального захисту (захисні маски, респіратори, захисні щитки), паперових серветок в окремі контейнери, урни (картонні або пластикові), з кришками та поліетиленовими пакетами, щоденно здійснювати дезінфекцію контейнерів, або урн, картонні контейнери, урни одноразового використання після використання підлягають утилізації.

 Загальні вимоги до приміщень закладів ресторанного господарства:

  • здійснюється вимірювання температури тіла відвідувачів безконтактним методом. У разі виявлення відвідувача з підвищеною температурою тіла понад 37,2° C або із ознаками гострого респіраторного захворювання, такий відвідувач не допускається до закладу;
  • біля місць потенційного скупчення людей повинно бути нанесено маркування для перебування в черзі з дотриманням дистанції між клієнтами відповідно до вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України;
  • забезпечується дотримання відстані між сусідніми столами та розміщення клієнтів за одним столом відповідно до вимог, встановлених Кабінетом Міністрів України;
  • дозволяється відокремлення частини стола перегородкою, що унеможливлює контакт між відвідувачами, розміщеними по обидві її сторони;
  • меню розміщуються для безконтактного ознайомлення біля входу або місця прийняття замовлення, у кількості, достатній, щоб уникнути скупчення людей, або на столах з матеріалу, що дозволяє проведення обробки дезінфекційним засобом. Дозволяється видача одноразових паперових меню з їх подальшою утилізацією;
  • видача замовлень в багаторазовому посуді здійснюється виключно за наявності умов для механізованого миття посуду з застосуванням посудомийної машини;
  • дозволяється користуватись одноразовим посудом з картону або паперу. Прибори та додатки до напоїв (цукор, мішалки, трубочки тощо) мають бути в індивідуальній упаковці;
  • забезпечується можливість безготівкового (безконтактного) розрахунку.

 У закладах, що здійснюють обслуговування на виніс та/або на відкритих (літніх) майданчиках:

  • прийом замовлень відбувається дистанційно (телефоном, з використанням засобів телекомунікацій), через спеціально облаштоване вікно (вхідні двері) закладу або безпосередньо через персонал закладу, які здійснюють обслуговування споживачів на відкритих (літніх) майданчиках (офіціантів);
  • видача замовлень споживачам або офіціантам та розрахунок здійснюється через спеціально облаштоване вікно або через вхідні двері закладу;
  • видача замовлень на виніс здійснюється виключно в закритій тарі/упаковці;
  • персонал, що здійснює обслуговування на відкритих (літніх) майданчиках, отримує замовлення та здійснює розрахунок без входу до приміщення.

 Допуск до роботи персоналу закладу здійснюється за умови використання засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно, після проведення термометрії.

 Проведення вимірювання температури тіла рекомендується здійснювати безконтактним методом, у разі здійснення контактним методом - забезпечується обов'язкова дезінфекція виробу, яким здійснюється термометрія, після кожного його використання згідно з інструкцією виробника дезінфекційного засобу.

 В разі виявлення співробітника з підвищеною температурою тіла понад 37,2° C або із ознаками гострого респіраторного захворювання, такий співробітник не допускається до роботи з наданням рекомендацій звернутись за медичною допомогою.

 Особи, хворі COVID-19 та особи, щодо яких встановлено в процесі епідеміологічного розслідування підозру, підлягають самоізоляції або госпіталізації в порядку, визначеному галузевими стандартами в сфері охорони здоров'я, а також відсторонюються від роботи на час самоізоляції або хвороби.

 Персонал закладу забезпечується засобами індивідуального захисту із розрахунку 1 захисна маска на 3 години роботи. Засоби індивідуального захисту мають бути в наявності із розрахунку на не менше, ніж 2 робочі дні.

 Водночас персонал повинен:

  • регулярно мити руки з рідким милом або обробляти їх спиртовмісними антисептиками не рідше ніж раз на 3 години, та після відвідування громадських місць, використання туалету, прибирання, обслуговування тощо;
  • утримуватись від дотиків обличчя руками;
  • утримуватись від контактів з особами, що мають симптоми респіраторних захворювань - кашель, лихоманка, ломота в тілі тощо;
  • самоізолюватись у разі виникнення симптомів респіраторних захворювань.

 За допомогою цих змін у закладах ресторанного господарства, ми зможемо себе уберегти від зараження і розповсюдження хвороби. Також завдяки цих правил, заклади можуть працювати і поширювати свою продукцію, розвивати ринок і економіку України.

 Отже, ресторанна індустрія зараз стикнулася з найбільшим випробуванням за останній час. Щоб вистояти у складних умовах, власники ресторанного бізнесу трансформують звичні формати діяльності та активізують всі можливі резерви та ключові ресурси. З огляду на те, що на сучасному етапі розвитку сфера ресторанної індустрії є глобальним комп’ютеризованим бізнесом, який базується на інтернет-технологіях та альтернативних оnline-сервісах, у сучасних умовах вони мають бути максимально задіяні в діяльності підприємств ресторанного бізнесу. Інформаційні технології сьогодні, як ніколи раніше, стають все більш цінним ресурсом у підприємствах ресторанного бізнесу, допомагаючи рестораторам не тільки зберегти життєздатність, але й розкрити нові перспективні напрями розвитку. Для збереження бізнесу та забезпечення ефективного перепрофілювання звичного режиму роботи закладів ресторанного бізнесу на формат адресної доставки замовлень запропоновано концептуальний базис соціального медіа маркетингу для підприємств ресторанного бізнесу, який інтегрує ключові акценти утримання цінності в умовах пандемії.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. https://news.dtkt.ua/society/community/67097
  2. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0057488-20#Text 
  3. https://www.epravda.com.ua/rus/columns/2021/02/17/671122/
  4. https://www.google.com.ua /url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact =8&ved=2ahUKEw jAncvl8Nfw hXug v0HHSZIAKUQF jAEegQID BAD&u rl=http% 3A%2F %2F market-infr.od.ua% 2Fjournals% 2F2020%2F42_202 0_ukr%2F22.pdf&usg=AOvV aw1BOkd3k7QmXR5CVpw4rOlq
  5. https://duan.edu.ua/images/News/UA/Departments/Marketing/2021/roboty_finalistiv/resto_vscovid.pdf
  6. https://www.ukrinform.ua/rubric-society/3151579-v-ukraini-prodovzili-karantin-do-kinca-zimi.html
  7. Гріценко О.Ф., Нєшева А.Д. Соціальний медіа маркетинг як інструмент просування продукту. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. No 4. С. 86–98.
  8. Давидова О.Ю. Формування системи іннова- ційного управління розвитком підприємств готельно- ресторанного господарства. Бізнес-Інформ. 2017. No 11. C. 459–464.
  9. Давидова О.Ю., Полстяна Н.В. Інформаційно- комп’ютерні інновації в ресторанному бізнесі. Кому- нальне господарство міст. Серія «Економічні науки». 2012. No 106. С. 403–408.
  10. Клапчук М.В.,БіянВ.І.,БрухлійБ.В.Інноваційні технології в ресторанному господарстві. Карпат- ський край. 2015. No 1 (2). С. 92–99.
  11. Коронавирус: как украинские рестораторы ведут бизнес в условиях пандемии. URL: https:// www.restorator.ua/post/coronavirus-how-ukrainian- restaurateurs-do-business-in-a-pandemic (дата звер- нення: 07.04.2020).
  12. Лебедева Т.Е., Голубева О.В. Возможности SMM в ресторанном бизнесе. Инновационная экономика: перспективы развития и совершен- ствования. 2018. No 6(32). С. 112–117.