Галевич Володимир Олександрович
вчитель фізичної культури
Львівський державний ліцей з посиленою
військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут
м. Львів, Україна
Шукатка Оксана Василівна
доктор педагогічних наук, доцент,
доцент кафедри фізичного виховання та спорту
Львівський національний університет імені Івана Франка
м. Львів, Україна
Анотація. У статті подано інформацію про організацію фізичної культури у Львівському державному ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою імені Героїв Крут. Визначено структуру та форми занять фізичною культурою у даному закладі освіти. Підсумовано, що для підвищення ефективності навчального процесу доцільно проводити різноманітні турніри, обміни, тренінги, тематичні зустрічі. .
Ключові слова: фізична підготовка, фізична культура, спортивні секції, спортивні змагання.
Здоров’я забезпечує гармонійний розвиток особистості, її самореалізацію у фізичному, професійному, творчому потенціалах.
Відомо, що здоров’я молоді залежить від рівня рухової активності, генетичної схильності до хвороб, профілактики захворювань, якості лікування, матеріального стану; способу життя, що включає умови життя, праці, харчування, наявність або відсутність шкідливих звичок; від стресів та якості занять із фізичної культури [2, с. 42].
Фізичній підготовці у ліцеї приділяється особлива увага, оскільки посилена фізична підготовка закладена у самій назві ліцею.
Зміст предмету “Фізична культура” регламентується навчальною програмою з фізичної культури для загальноосвітніх навчальних закладів міністерства освіти і науки України. Фізичною культурою ліцеїсти займаються протягом усього періоду навчання у кількості п’яти уроків на тиждень у дев’ятих класах та трьох уроків на тиждень у десятих та одинадцятих класах. В доповнення до уроків фізичної культури та профільного предмету “Захист Вітчизни” є додатковий предмет “Прикладна фізична підготовка”, де ліцеїсти вчаться долати смугу перешкод; піднімати гирі, виконуючи вправи: поштовх гир, ривок гирі, поштовх гир по довгому циклу; додатково займаються силовою, швидкісною та кросовою підготовкою.
Зранку ліцеїсти виконують ранкову зарядку – біг (1–3 кілометри) та загально-розвиваючі вправи. Така гімнастика має на меті: організацію учнів на початку навчального дня, попередження викривлень постави, підвищення працездатності учнів на перших уроках, загартування організму [1, с. 88]. Вчителями фізичної культури розроблені три різні комплекси ранкової зарядки. В позаурочний час вихованці ліцею мають змогу займатися у спортивних секціях. В ліцеї функціонують спортивні секції з рукопашного бою, боксу, вільної боротьби, армрестлінгу, футболу, волейболу та загальної фізичної підготовки.
Окрім цього один раз на тиждень вчителі фізичної культури проводять консультації, під час яких кожен вихованець має змогу додатково попрацювати над розвитком та вдосконаленням необхідної фізичної якості. Також учні мають змогу самостійно вдосконалювати свою фізичну форму, виконуючи улюблені вправи на перекладині, брусах та інших гімнастичних приладах, вдосконалювати показники швидкості та витривалості під час бігу. Створивши можливість школярам самостійно виконувати вправи, вчитель має змогу вести спостереження за розвитком інтересів школярів, сприяти формуванню потреби в заняттях, проектувати їхню самостійну діяльність [1, 85].
Офіцери-вихователі взводів відповідають за організацію та проведення спортивно-масової роботи у класах. Ліцеїсти брали участь у спортивних змаганнях обласного та всеукраїнського рівнів, де ставали переможцями та призерами, виконували нормативи кандидатів в майстри спорту.
Вже доброю традицією стало проведення змагань з футболу, волейболу, армрестлінгу, гирьового спорту, багатоборства, осіннього та весняного кросу, підтягування та стрільби у лазерному тирі. Щороку ліцеїсти 10-х класів вдосконалюють свою фізичну підготовку під час військово-польового збору на полігоні збройних сил України.
У лютому 2020 року у ліцеї започатковано проведення Всеукраїнського турніру-меморіалу з волейболу пам’яті Героя України, Героя Небесної Сотні Устима Голоднюка серед ліцеїстів військових ліцеїв та ліцеїв з посиленою військово-фізичною підготовкою. Устим Голоднюк у 2008–2011 рр. навчався у ліцеї імені Героїв Крут. У турнірі взяли участь команди Київського військового ліцею імені Івана Богуна, Острозького ліцею імені князя Острозького, Тернопільського військового коледжу, Волинського ліцею імені Героїв Небесної Сотні, Луганського обласного військового ліцею та команда господарів – Львівський ліцей імені Героїв Крут. Окрім змагань з фізичної вправності, організатори мають на меті формувати команди і налагоджувати співпрацю з закладами освіти військового профілю різних регіонів України.
У ліцеї існує тісна співпраця з Луганським військовим ліцеєм з Кремінної. Ліцеї здійснюють обмін взводами двічі на рік. Так у першому семестрі вихованці львівського ліцею протягом тижня перебували в Луганському ліцеї, у другому семестрі луганські вихованці були гостями львівського ліцею. Метою такого обміну є участь у спортивних змаганнях, зміцнення дружніх та ділових стосунків, а найцінніше формування побратимства, так необхідного для нашої держави в умовах сьогодення.
Налагоджено співпрацю з Всеукраїнською громадською організацією «Рух «Твереза Україна», яка має на меті проведення тренінгів з питань здорового способу життя. Такі зустрічі дають змогу військовослужбовцям поповнити свій багаж знань щодо збереження власного здоров'я.
На території ліцею функціонує спортивний зал для ігрових видів спорту, два тренажерних зали, зал боротьби, багатофункціональний ігровий майданчик, гімнастичне містечко з перекладинами та брусами і майданчик з вуличними тренажерами. Спортивна база ліцею постійно розвивається та вдосконалюється, очікується завершення будівництва ще одного багатофункціонального спортивного майданчика, бігової доріжки та стрибкової ями.
Основними результатами злагодженої роботи адміністрації, викладачів, тренерів, наставників є підвищення ефективності навчального процесу, забезпечення достатнього рівня рухової активності курсантів у позанавчальний час, досягнення високих показників фізичного здоров’я та підвищення рівня спортивної майстерності ліцеїста, спроможного у подальшому переносити труднощі військової служби, вести і пропагувати здоровий спосіб життя.
Література:
1. Шиян Б. М. Методика фізичного виховання школярів (Практикум). – Львів : Світ, 1993. – 184 с.
2. Шукатка О. В. Аналіз існуючого стану здоров’я та проблеми здоров’язбереження студентів. Web of Scholar: multidisciplinary scientific journal. Warsaw, 2017. Issue 9 (18), vol. 2. P. 41–43.