Приятельчук Олена Анатоліївна,

доктор економічних наук, доцент кафедри міжнародного бізнесу Інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка

 

 Анотація. Криза пандемії носить виключно медичний характер, однак її наслідки яскраво відчутні в різних галузях економіки та сферах діяльності. В сфері логістики дані наслідки проявляються як у зниженні потоків (товарів, послуг, людських ресурсів), так і в кардинальній видозміні форм, засобів, механізмів та методів організації логістичних процесів. Характер таких змін може носити як негативний, так і позитивний характер. Якщо одні компанії одних сфер пасивно отримують певні переваги через зміну кон’юнктури ринку та структури споживчих потреб, то інші – в результаті активних дій впровадження новітніх ідей креативного менеджменту, інновацій в сфері організації виробництва та маркетингу.

 Ключові слова: пандемія, логістична система, стимулювання економіки, криза.

 

 Криза пандемії відрізняється від іпотечної, фінансової або кризи перевиробництва попередніх років. Наприклад, у 2008 році криза почалась в фінансовій сфері, і основним завданням влади було зупинити фінансову паніку і тільки потім простимулювати економіку. Зараз же криза в першу чергу медична, і економіка зупиняється тільки через вимушений карантин. Тут стимулювання економіки і неможливо, і безглуздо: не потрібно підвищувати попит на багато товарів і послуги, коли їх виробництво просто заборонено. Пріоритетом же стає медицина та її фінансування: потрібно якомога більше ліжок, масок, апаратів для вентиляції легенів, тестів, а також медичного персоналу. 

 В різних країнах спостерігаються певні відмінності в характері та формах протікання кризових явищ. Зокрема, в США криза була спровокована реакцією влади на поширення коронавіруса COVID-19, який розкрив на поверхню накопичені проблеми з доларовою ліквідністю в фінансовій системі і борговими проблемами корпорацій. Зараз криза переходить з фінансового сектора в реальну економіку. Економіка переживає унікальне поєднання відразу двох шоків - падіння попиту через карантин і зниження пропозиції товарів через зупинку підприємств і порушеної логістики. І все це накладається на величезні борги, накопичені до початку кризи. Таким чином, кризу спричинив не коронавірус, а саме карантин.

 Більшість суб’єктів господарювання відчули на собі наслідки кризових явищ. Найгірше дана ситуація відбилася на логістичних компаніях, особливо авіалініях та круїзних компаніях. Майже всі країни призупинили авіасполучення, щоб не допустити подальшого розповсюдження коронавірусу, що дуже погано вплинуло на авіакомпанії та на вартість їх акцій. Наприклад, візьмемо компанію American Airlines (AAL). На поточний момент вже відомо, що компанія не здатна подолати самостійно наслідки надмірного скорочення обсягів ділової активності, тому звернулася за фінансовою допомогою до уряду. Загальний розмір запитуваної фінансової допомоги може скласти $ 12 млрд, з яких $ 6 млрд будуть гранти на заробітну плату і $ 6 млрд кредити. За словами CEO компанії, отримання подібної фінансової допомоги дозволить компанії пережити «гірші з можливих сценаріїв».

 На кінець другого кварталу 2020 року загальний борг AAL перевищував $ 33 млрд, що робило компанію однією з найбільш перевантажених боргами серед авіаліній. Без фінансової підтримки з боку уряду компанію чекає банкрутство. У США схвалили пакет фінансової допомоги в розмірі $ 2 трлн, з яких $ 25 млрд призначене безпосередньо авіакомпаніям.

 Далі стало відомо, що уряд має намір надавати авіакомпаніям фінансову допомогу в обмін на частку в цих компаніях. Подібна позиція є справедливою з точки зору платників податків, але для авіакомпаній все ж більш бажаним є отримання кредитів або грантів без надання частки в акціонерному капіталі. Проте, навіть така допомога для авіакомпаній буде затребуваною, тому що ліквідність у них дуже швидко виснажується. 

 Для розуміння скрутності становища авіаліній потрібно розглянути кореляцію графіків ціни на акції компанії AAL та ціни на нафту марки WTI. Як відомо, існує обернена кореляція ціни на нафту і на акції авіаліній, так як основним аспектом витрат авіаліній є паливо, і чим дорожча ціна на нафту, тим більших витрат зазнають авіалінії. Навіть при значному падінні цін на нафту, акції компаній практично ніяк не відреагували і продовжили падати. Таким чином, це вказує на велику слабкість даного сектору.

 Щодо інших логістичних компаній, то вони не так постраждали, як авіалінії. Наприклад Fedex, чиї акції вже повернули половину своєї вартості від падіння.

 Іншим прикладом є досвід американської компанії Boeing. Наслідком її фінансових втрат стало прогнозоване скорочення персоналу. Через проблеми з літаками серії 737 MAX, заборона на експлуатацію яких залишається в силі вже рік, компанія вже скасувала виплати дивідендів і зворотні викупи власних акцій, скоротила виробництво і тимчасово призупинила роботу деяких своїх заводів. Але до скорочення персоналу справа не доходила, так як в компанії готувалися до швидкого відновлення виробництва MAX-ів (за останніми даних, це очікувалося в травні). Цілком можливо, що рішення про скорочення персоналу пов'язано з тим, що компанія все ж має намір звернутися за фінансовою допомогою до уряду. Раніше Boeing звертався до уряду з проханням виділення не менше $ 60 млрд для аерокосмічної галузі. Окремої статті в пакеті заходів для цих цілей не виділено, тому компанії з даної галузі, які зазнають фінансових труднощів, в тому числі і BA отримуватимуть підтримку на загальних умовах. Умовою отримання підтримки від держави в даному випадку окрім всього іншого є заборона на звільнення персоналу і скорочення заробітних плат. Також однією з умов є надання частки в компанії уряду. І хоча раніше в BA заявляли, що остання умова їх не влаштовує і вони будуть використовувати інші інструменти, зараз, мабуть, думка змінилася. Не виключено, що скорочення персоналу є всього лише одним з інструментів і BA дійсно не стане звертатися за урядовою допомогою, але з огляду на масштаби нинішньої кризи, а також фінансове становище BA це скоріше за все виглядає як підготовка до звернення за підтримкою. Вартість акцій Boeing впали майже на 75%.

 Проте не всі компанії постраждали внаслідок карантинних дій, а навпаки, навіть виграли. Наприклад акції компанії Amazon (AMZN) нещодавно поставили новий рекорд в ціні за акцію. Компанія є 3 в світі по розміру капіталізації – 1195 млрд $. Це зумовлюється наступними причинами:

  • На відміну від інших логістичних компаній, які зазнавали збитків через те, що зупинилась економіка і зменшилися обсяги поставок, Амазон впевнено розквітав, так як вся увага перейшла на електронну комерцію.
  • Амазон має власну логістичну систему та не використовує послуги інших логістичних компаній, чим забезпечує собі величезну економію.
  • Об’єднуючи ці фактори, ми отримуємо те, що внаслідок карантинних заходів збільшився попит на замовлення продукції онлайн + власна потужна логістична система дали величезні результати і прибутки.

 Тому, в галузі логістики ми можемо прослідкувати наступну яскраво виражену тенденцію - диверсифіковані компанії, які мають свої логістичні системи виграли за рахунок умов, що склалися. Натомість, звичайні спеціалізовані логістичні компанії зазнали значних збитків. Можна провести аналогію зі складанням інвестиційного портфелю. Головне правило – диверсифікуючи активи, ми зменшуємо наші ризики, а зменшуючи наші ризики, ми отримуємо прибутки. Так вийшло і тут – Амазон, який займається і електронною комерцією, і логістикою, диверсифіковуючи структуру свого бізнесу був у набагато вигіднішому становищі, ніж спеціалізовані логістичні компанії.

 

Джерела:

1. Валькова Н.В. Електронна логістика: визначення та складові її інструментарію. Моделювання регіональної економіки. 2013. – с.119-128

2. Лобанов Н. Логистика 2020. Тренды реальности после коронавируса. URL: https://trans.info/ru/logistika-2020-trendyi-realnosti-posle-koronavirusa-179517

3. Шулик В. Коронавірус змінить логістику та глобальні ланцюжки поставок. URL: https://gmk.center/ua/opinion/koronavirus-zminit-logistiku-ta-globalni-lancjuzhki-postavok/