Чуєва Інна

к.н.ф.в.і.с., доцент кафедри туризму

Запорізький національний університет

Україна, м. Запоріжжя

 

Жестков Сергій

старший викладач кафедри фізичного виховання

Запорізький національний університет

Україна, м. Запоріжжя

 

 Анотація. Описана користь та необхідність впровадження цифрових технологій в сферу національного туризму, можливості для його розвитку а отже економіки та підвищення якості життя громадян. Наведені приклади зарубіжних держав, університетів. Організацій, щодо тенденції та розвитку діджиталізації туризму.

 Ключові слова: цифрові технології, е-туризм, цифра, діджиталізація туризму.

 

 Технічний прогрес є швидким і змінює способи нашого спілкування, роботи, навчання і життя. Стрімкий розвиток туристичної індустрії створив необхідність розвитку сучасних інформаційних технологій, спрямованих на підвищення рівня надання туристичних послуг. Використання інформаційних технологій в туризмі зосереджено в туристичних агентствах, страхових і транспортних компаніях, екскурсіях, готелях, кафе і ресторанах, а також, у разі надання послуг, індивідуальним туристам і туристичним групам [1].

 Серед університетів, які роблять значний внесок у розвиток інформаційних технологій в індустрії туризму, існують Інститут європейських досліджень туризму Центрального Швеції (ETUOR), який працює під керівництвом Марії Лексоген, науково-дослідної лабораторії факультету Комунікаційні науки в Університеті Лугано, Швейцарія, дослідники Лабораторії електронного туризму (e-tourism) в Університеті Борнмуту, в політехнічному університеті Гонконгу, Університеті Центральної Флориди та ін [1; 2].

 Серед організацій, що займаються дослідженнями в області електронного туризму, було виділені наступні: Federation Міжнародна федерація інформаційних технологій у сфері подорожей та туризму (Міжнародна федерація ІТ та подорожей та туризму, IFITT); Research Кооперативний науково-дослідний центр з туризму (CICtourgune); The «Цифровий туристичний танк» [2].

 Цифрові технології проникли так глибоко в наше життя, що без них неможливо уявити собі майбутнє. Цифрова трансформація істотно впливає на оптимізацію міської інфраструктури, відкритість послуг для городян і розвиток туристичного бізнесу.

 Наприклад, одним з факторів відкритості міста для його мешканців і туристів є можливість платити легко, швидко і безпечно будь-яким платіжним інструментом - карткою або смартфоном. У минулому році майже 75% витрат європейських туристів в Україні були оплачені картками, в той же час, збільшилася частота щоденних безготівкових розрахунків серед українців [1].

 Наприклад, мастеркард бере участь у впровадженні безготівкових платежів у транспорті в українських містах більше трьох років. За цей час було прийнято рішення в метро, на фунікулері, у швидкісних трамваях Києва, трамваях Львова та автобусах Мукачева. Понад 28 мільйонів поїздок оплачуються безконтактно тільки в метрополітені - кількість населених пунктів у пікові дні досягає 100 тисяч. Можливість використовувати цей метод використовували гості з 67 країн світу [3].

 Безготівковий розрахунок допомагає вирішити питання комфортних розрахунків для туристів у масових заходах, таких як історичний фестиваль «Forpost», «Країна мрій», «Woodstock Ukraine», «Захід Фестиваль», «Leopolis Jazz Fest», в Україні. Також, безліч безготівкових фестивалів цього літа поповнювався Атлас Уікенд. Завдяки нещодавньому фінальному матчу Ліги чемпіонів у Києві головний спортивно-музичний ансамбль країни - НСК «Олімпійський», який створив 185 терміналів для безготівкових розрахунків на продовольчих картах, прийшов на термінал. Це ефективно впливає на авторитет України як туристичної країни. Онлайн бронювання готелів, бронювання турів та екскурсій скоро буде замінено традиційними. Таким чином, найбільш ефективним способом зростання економіки є саме насичення туристичного бізнесу новими цифровими технологіями [2; 3].

 Існує зростаюча тенденція до поширення мобільних додатків для туристів і туристичних організацій. Це пов'язано з розповсюдженням мобільних пристроїв та їх простотою використання під час подорожі. Дуже популярні мобільні туристичні програми-казкарі – це про програми, які розповідають цікаві історії про різні туристичні місця. Наприклад, TravelPlot Porto Systems – це аудіо-система, розроблена для міста Порту (Португалія). Історія, яку розповідає програма, поділена на дев'ять розділів і сорок два місця. Аудіогід отримав численні позитивні відгуки користувачів.

 FlightTrack. Програма створена для тих, хто вічно спізнюється на реєстрацію, забуває про рейс, плутає дати і час. Тепер, щоб цього уникнути, не треба ставити 20 нагадувань у телефоні та заводити шість будильників. Просто введіть номер рейсу, який зазначений у вашому квитку, у програмі FlightTrack, і вона буде відстежувати всю інформацію за вас. За кілька днів нагадає про рейс, повідомить, коли починається реєстрація і посадка, в якому гейті це відбувається (не для всіх аеропортів) і навіть наскільки затримується виліт. Також можна подивитися схему розташування місць у літаку, карту терміналу, з якого ви відлітаєте або в який прилітаєте. Можна навіть без болісних пошуків номера подзвонити в офіс авіакомпанії, якою летите – FlightTrack сам знайде телефон. Всього в базі FlightTrack понад 5000 аеропортів і 1400 авіакомпаній. У версії для iPhone додаток підтримує оповіщення мандрівника sms при зміні певної інформації про рейс [1].

 Word Lens. За допомогою програми Word Lens можна дізнатися переклад, просто навівши камеру телефону на слово чи фразу. Вам навіть не потрібно буде натискати на кнопки, оскільки додаток сам проаналізує зображення.

 Toilet Finder. Дуже корисна програма під час подорожі. Тільки шукати найближчі туалети поки можуть тільки власники телефонів з Android. У базі програми Toilet Finder міститься близько 60000 громадських вбиралень. Можна зробити внесок у загальну справу, самостійно додаючи знайдені туалети. Правда, щоб додати вбиральню в базу, потрібно знати її точну адресу.

 GPS-путівник «Вокруг света». Одне з найпопулярніших видань для мандрівників «Вокруг света» торік запустило спеціальний мобільний додаток, що дозволяє завантажувати і здійснювати мультимедійні прогулянки. Тепер у туристів буде проблем з вибором пам'яток, які потрібно побачити під час подорожі.

 Мультимедійні прогулянки включають аудіо-розповіді, фотографії та текстовий опис пам'яток з вибраної частини міста. Вони відсортовані в списку в алфавітному порядку і позначені іконками на інтерактивній карті путівника. На карті можна вибрати маршрут. Голосові підказки вкажуть правильний напрямок для вашої подорожі [1; 3].

 Отже, після аналізу наявних інформаційних матеріалів та наукових результатів, дослідження показало, що сучасний туристичний бізнес не може існувати і розвиватися без цифрових технологій, що значно полегшує життя і подорожі. Використання Інтернету, Інтернет-технологій, програмних продуктів через автоматизацію всіх бізнес-процесів туристичного бізнесу сьогодні – це не тільки питання лідерства та створення конкурентних переваг, а й виживання ринку послуг у найближчому майбутньому.

 

Література:

1. «Цифрова адженда України». Режим доступу: https://ucci.org.ua;

2. Освітня програма «Цифрова економіка». Режим доступу: https://knute.edu.ua/blog/read/?pid=32141&uk;

3. Шаповал В.М., Герасименко Т.В., Шаповал І.А.Матеріали I Міжнародної науково-практичної конференції «Сталий розвиток туризму на засадах партнерства: Освіта,наука, практика» (м. Львів, 31 жовтня - 1 листопада 2018 р.).Львів: ЛТЕУ, 2018. - 342 с. - С.252-255.