Бекузаров Дмитро Русланович
студент Харківського національного університету радіоелектроніки
м. Харків
керівник Каук Віктор Іванович
доцент кафедри Програмної інженерії
Харківського національного університету радіоелектроніки
м. Харків
Анотація: В даній роботі автор надає приклади як сучасні інформаційні технології змінюють ринок працевлаштування та процес навчання, а також надає висновки щодо того, як можна ефективно використати швидкість зміни технологій з освітою
Ключові слова: НАВЧАННЯ, ТЕХНОЛОГІЇ, ІНФОРМАЦІЯ, ОСВІТА
Сьогодні освіта розглядається як етап життя кожної людини, який вона має пройти, щоб підготуватися до працевлаштування. Ймовірно, це пов'язано з індустріальною революцією, коли люди почали очікувати, що діти зможуть відвідувати школу до 18 років, а потім підуть до університету або почнуть працювати. Як тільки вони починали працювати, більшість людей залишилася на одній і тій самій роботі в тій же компанії за всю свою кар'єру. Освітня система була спрямована на підготовку людини до першої роботи і ні на що інше.
На сьогоднішній час дуже малоймовірно, що людина залишиться на першій роботі за всю свою кар'єру. Наприклад, відповідно до Бюро статистики праці США, середній чоловік має 10 робочих місць віком до 40 років [1]. Технології розвиваються, що призводить як до появи робочих місць та нових професій, так і до зникнення старих. Для того, щоб поспівати за змінами на ринку праці, сучасній людині необхідно постійно вчитись, тобто займатись безперервною освітою.
Наприклад, дослідження що нещодавно проводилося в США, вказує на те, що більшість випускників (27.3%) вищих навчальних закладів працюють не за своєю спеціальністю [2]. При цьому більшість роботодавців (62.1%), на яких працюють ці випускники, потребують наявності вищої освіти.
Однак освіта, а самоосвіта в особистості, може бути неефективною при використанні невірних підходів та методів, навіть призвести до втрачання людиною бажання вчитись. Загалом, причина, чому освіта може бути неефективною, складається з кількох факторів (наприклад, наявності та якості обладнання, середовища, джерел інформації, навіть настрою людини).
Однак одним із найголовніших чинників, чому студенти не приділяють достатньо уваги освіті та не ставлять класичну освіту в авторитет, є технології. Через просування технологій люди віддаляються від освіти. Хто їх може звинувачувати? Це та сама стара система, яка не гарантує технічних навичок, необхідних у поточному світі, тому вони, як правило, шукають інформацію, яку вони потребують в Інтернеті. Студенти сьогодні оточені технологією: телефони, смартфони, кілька телевізорів, MP3-програвачі, фільми, комп'ютери, відеоігри, iPads, електронна пошта та соціальні мережі. І це починається ще з дитинства. У 2015 році було проведено обстеження понад 2600 8-18-річних людей. Для людей 8-12 років щоденного використання засобів масової інформації становить в середньому 6 годин, тоді як підлітки 13-18 років отримують в середньому 9 годин щоденного використання засобів масової інформації [3]. Іншими словами, підлітки проводять більше часу за допомогою засобів масової інформації, ніж сплять або взаємодіють зі своїми вчителями та батьками. Технологія стала домінуючим чинником у їхньому житті.
Тобто технології не тільки впливають та змінюють сферу працевлаштування, але й сферу навчання. Після випуску з університету, колишнім учням потрібно поспівати за змінами на ринку праці, бо технології йдуть вперед. Сучасній людині необхідно постійно вчитись, тобто займатись безперервною освітою.
Безперервна освіта надає людині можливість залишатися конкурентноспособною в своїй сфері діяльності, а також відносно легко змінювати цю сферу діяльності на будь яку іншу.
Для успішного застосування безперервної освіти, можна використовувати наступні методи:
- практичний досвід з безпосереднім керівництвом (наприклад, менторінг);
- досвід на основі можливостей (тобто, як дозволяють робочі події);
- практичний досвід з навчальними заходами (наприклад, дослідження, проектна робота);
- самонавчання.
Однак навчання на роботі, посилене практикою, оцінюється працівниками як найбільш значна та ефективна форма навчання. Люди надають перевагу і цінують таке навчання, яке відбувається через справжню діяльність і включає взаємодію з колегами. Це може відбуватися в наступних формах:
- діади (наприклад, експерт-новачок), спільне використання, спільний проект, наставництво, коучинг, кероване навчання на робочому місці;
- групові процеси навчання під керівництвом експертів (тренінги, семінари);
- інтеграція досвіду, отриманого на практиці та освітніх установ.
Загалом, незалежно від галузі праці, передбачають чотири основні вимоги для ефективної підтримки практичного досвіду навчання, який дозволяє працівникам отримати досвід, оцінений промисловістю. Це:
- досвід роботи на робочому місці: надання досвіду, включаючи послідовність і доступ до і залучення до діяльності на робочому місці;
- пряма підтримка від досвідчених інших: це потрібно для вивчення елементів, необхідних для виконання професійних завдань ефективно. Відомі стратегії, такі як моделювання, коучинг та ін. грають ключову роль;
- індивідуальна підтримка навчання: високоякісна індивідуальна підтримка є переважною і цінною. З цим пов'язано підтвердження того, що цінність і статус особистості робить людей ефективними робітниками та учнями;
- участь учня: ступінь, до якої люди вдасться їх вивчати, будуть центральними для нього багатство та якість.
Застосовуючи методи та заходи навчання, перелічені вище, слід намагатися впроваджувати інформаційні технології в навчальний процес, незалежно від того, чи є ви учнем, ментором, керівником або професором. У сучасної людини, внаслідок розповсюдження та постійного використання інформаційних технологій, мозок адаптувався на постійне поглинання та опрацьовування нової інформації. Тобто сучасній людині набагато легше безперервно навчатись, ніж це було десятиліття тому. Тому не треба боятись нових технологій і то що вони оставлять вас без роботи. Технології лише сприяють нас постійно вчитись та розвиватись.
Література:
1. https://www.bls.gov/news.release/pdf/nlsoy.pdf
2. https://www.newyorkfed.org/medialibrary/media/research/staff_reports/sr587.pdf
3. https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-tweens-and-teens