Володимир Михайлович Артеменко

Хорольський агропромисловий коледж

Полтавської державної аграрної академії

Україна, м.Хорол

 

  Ми живемо в епоху надзвичайних відкриттів, неймовірних технічних можливостей. Вже в кожного, від малого до старого, з'явилося по декілька сучасних гаджетів: комп'ютер, мобільний телефон, планшет, iphone, ipad, без яких ми навіть не мислимо сьогодення.

  Але давайте згадаємо, як ми, здається лише вчора, невпевнено впускали їх в своє життя. І скільки ж довелося людству працювати в напрямку новітніх досягнень.

  Так, історія нашої цивілізації розпочалася дуже давно. Планета Земля зазнала значних змін, від ери динозаврів перейшла до епохи міфів та легенд, діяльності видатних філософів Стародавніх Греції та Риму, часу великих географічних відкриттів… І це далеко не вичерпний перелік. Зараз, як зазначалося вище, ми живемо у суспільстві, що дістало назву інформаційного. І недарма. Темпи збільшення обсягів інформації щороку швидко зростають. А відтак все більш прискорюється і технічний прогрес, адже нову інформацію потрібно вчасно та повною мірою обробляти та аналізувати… І в цьому нам найбільше допомагає, насамперед, комп'ютер. А скільки ж пройшло часу від його створення???

  Здається, ще не так давно людина вперше відчула необхідність створення машини, яка допомогла б у цьому трудомісткому і тривалому процесі, і нещодавно промовила нове слово - «комп’ютер», а сьогодні вже майже кожен не може обійтись без такого чудо-пристрою.

  Варто зазначити, що процес виникнення комп’ютера у сучасному його розумінні був доволі складним і цікавим. Так, першим засобом, що допомагав людині з обробкою інформації був абак. Згодом на його зміну прийшла уже відома більшості рахівниця. Але, чим більше з’являлося даних, які потрібно було проаналізувати, тим складнішим ставав цей процес і до того ж потребував значно більше часу. Надалі вже просто не можливо було ефективно працювати без використання більш швидкісної і потужної техніки. Тому в далекому 1623 році була створена обчислювальна машина, яка уже могла розраховувати таблиці. При цьому, даний пристрій був достатньо громіздким, потребував постійної присутності декількох асистентів і нерідко займав цілу кімнату. І звісно ж, на комп’ютер, у сучасному його розумінні, взагалі ще не був схожим. 

  І ось, наприкінці 40-х років ХХ століття з’являється перший прототип сучасного комп’ютера. В той час, лише коло дослідників, які працювали над створенням даного пристрою, вживали для його позначення термін «комп’ютер». Для інших же це поняття було ще не відомим.

  Що й говорити про населення нашої країни, яке лише якихось років двадцять тому дізналось про існування засобів, що значно полегшують обробку, аналіз будь-яких обсягів чисел, можуть писати, малювати… Ми тільки нещодавно змогли навчитися працювати на комп’ютері, адже вартість пристрою обумовила достатньо обмежену кількість людей, які змогли його придбати. Проте минуло років з десять і комп’ютер з’явився практично в кожного, відтепер постійно допомагає при навчанні, є незамінним помічником на роботі, корисним удома, та майже невід’ємним джерелом розваг та відпочинку. Та чи тільки позитивні наслідки отримуємо ми від використання комп’ютерної техніки? Чи насправді, негативний її вплив на людину відсутній? 

  На мою думку, варто детальніше розглянути напрямки використання комп’ютера на сучасному етапі розвитку суспільства та визначити вплив технічного прогресу на людину, зокрема через застосування комп’ютерної техніки.

  На сьогодні широко відомо, що наука і техніка тісно пов’язані одне з одним і динамічно розвиваються пліч-о-пліч, а тому використання комп’ютера для навчання є досить звичним процесом, і всіма сприймається позитивно. Так, у наш час практично кожна школа має власний комп’ютерний клас, де школярі вивчають, наприклад, предмет «Інформатика». За час навчання вони дізнаються, що таке комп’ютер, як із ним працювати, за допомогою яких програм можливо створити листа, таблицю чи малюнок. Деякі школи мають комп’ютерні програми, за допомогою яких школярі вивчають іноземні мови, чи дізнаються про нашу Сонячну систему, рух планет, тощо. Навчаючись за допомогою комп’ютера дитина добре розвивається, може набагато швидше опанувати будь-яку науку, зрештою, через ігри зможе легко розв’язувати задачі. Так, саме з цією метою для дитини варто придбати комп’ютер, тим більше, якщо (з огляду на сьогоднішню зайнятість більшості батьків) у вас просто катастрофічно не вистачає часу на заняття з дитиною. Тож, очевидно, що застосування комп’ютерної техніки у навчанні посилює зацікавленість дітей, прискорює процес їх розвитку та освіти, що можна вважати позитивним наслідком. 

  Не менш важливе значення має використання комп’ютера і під час навчання студентів у різних ВУЗах, коледжах та інших навчальних закладах. Зокрема, за допомогою комп’ютера виникла можливість ґрунтовно підготувати майбутніх фахівців з урахуванням специфіки обраної спеціальності. Так, у наш час з’явилося чимало навчальних тренувальних програм, наприклад, програми "Водій", «Сигнал», що використовуються в навчальних закладах для дисципліни з вивчення правил дорожнього руху; програми «Операційний день банку», "1-С Підприємство", «Автоматизоване робоче місце економіста, бухгалтера, фінансиста, менеджера» - для навчання студентів в економічних ВУЗах, тощо. Також комп’ютер може використовуватися для моделювання різних фізичних процесів, побудови креслень (наприклад, з допомогою програми «Компас») та ін. Досить поширеним в навчальних закладах стало здійснення заочно-дистанційного навчання, для чого переважно використовують програму «Skype». 

  Варто зазначати, що комп’ютер як засіб, що допомагає при навчанні, може також використовуватися і для пошуку необхідної інформації. Все, що для цього потрібно – це лише підключення до Internet. Напевно, практично кожний користувач Internet, розуміє глобальний масштаб і невичерпні можливості такого пошуку даних. Так, на сьогодні у світовій мережі Internet існує чимало пошукових систем (наприклад, системи Google, Yandex, Mail, Yahoo, Rambler та ін), каталогів (наприклад, Rambler TOP100, Яндекс Каталог, каталог Aport, MSN, Google, Yahoo), енциклопедій (наприклад, «Википедия», «Лукоморье» та ін.), електронних бібліотек та словників (наприклад, BestLibrary, Рубрикон, та ін.), телефонних довідників тощо. Що й говорити про величезний список сайтів рефератів, дипломних, курсових (наприклад, Referats.com, ukrreferat.com, parta.com.ua та ін.). Не дивно, що маючи такий арсенал літератури кожен студент, що мріє про високу оцінку та вміє працювати з комп’ютером, має можливість написати чи то цікавий реферат, чи то ґрунтовну наукову роботу, чи здійснити глибоке дослідження поставленої проблеми і виконати на «відмінно» дипломний проект.

  Тож, очевидно, що комп’ютерну техніку потрібно вивчати, наприклад, щоб мати можливість добре навчатися, а навчатися, знаючи комп’ютер, – досить цікаво та легко. 

 Проте сьогодні ми використовуємо комп’ютер не тільки для навчання – він також допомагає нам швидко та правильно обробляти інформацію та аналізувати дані, тобто, ефективно працювати. Дякуючи таким широким «умінням» комп’ютерної техніки, вона стала невід’ємним активом кожного підприємства та установи. Так, за допомогою програми Ms Word можна, наприклад, надрукувати ділового листа партнеру по бізнесу чи написати наказ по підприємству; Ms Excel використовується для складних розрахунків, побудови аналітичних таблиць; PowerPoint дозволяє створити яскраву презентацію нового товару. Але ці програми є лише базовими – на сьогодні існує чимало спеціалізованих програм, що допомагають конкретно кожному працівнику - бухгалтеру чи економісту (наприклад, програми БЕСТ Звіт-Плюс, 1-С Бухгалтерія, Terminal та ін. - вести складний бухгалтерський облік, нарахування заробітної плати, тощо), працівнику банківської установи (програми: В2 - використовується для швидкого обслуговування касових операцій; Банк-клієнт – для зв’язку між банком та підприємством з метою передачі платіжних доручень, отримання підприємством виписок з особового рахунку; W_Credit – для розрахунку відсотків по кредитах, підготовки кредитного договору та ін.), трейдеру (різноманітні версії програми Forex), юристу (наприклад, програма ЛІГА-законодавство та ін. - програми, що надають відомості про законопроекти на певну дату), працівнику станції технічного обслуговування (програми, які допомагають провести діагностику автомобіля), будівельнику, дизайнеру...

  Як бачимо, існує різноманітний спектр комп’ютерних програм, які можуть використовуватися у різних сферах виробництва, професійної діяльності та підвищують ефективність діяльності як працівника, так і в цілому підприємства, що також варто віднести до позитивних моментів.

  Застосування комп’ютерної техніки, зокрема, широка сфера її використання в навчанні і на підприємствах, зумовило і зростання кількості персональних користувачів комп’ютерними програмами удома. Так, значного поширення набуло створення вдома каталогів фільмів, музики, рецептів, бази літератури. Зручним та швидким за допомогою комп’ютера є облік грошових надходжень і витрат сім’ї, що за сучасного стану економіки є важливою складовою виживання.

 Поряд з названими зручностями, що виникають внаслідок використання комп’ютерної техніки удома не можливо не згадати й інший бік, а саме - розваги. Так, позитивним моментом у використанні комп’ютера є можливість «зануритися» в мелодію улюбленої композиції, відпочити під час перегляду цікавого фільму без надоїдливих реклам, чи почитати книгу, а точніше – її прослухати, чи поспілкуватися з друзями і не тільки... 

  І звичайно ж, комп’ютер є невід’ємним та незамінним джерелом ігор… При цьому, не тільки для дітей. І не дивно. Постійно поновлюваний арсенал ігор (наприклад, Grand Theft Auto V, Battlefield 1, Serious Sam, Zuma, Counter-Strike, Civilization VI, FIFA 2017, Prime World, S.T.A.L.K.E.R., The Lord of the Rings, Starcraft, Pro Evolution Soccer 2016, Steep, Forza horizon, STAR WARS, Need for Speed, Test Drive Unlimited та безліч інших) – цікавих захоплюючих пригод – здатний відволікти не лише дитину від навчання, а й дорослу людину від важливої роботи. Так, підкорювати невідомі всесвіти, рятувати прекрасних принцес, перемагати жахливих чудовиськ, будувати власні імперії, перетворюватись у пілотів “Формули-1”, стратегів, магів, героїв після-ядерного світу та інших персонажів – що може бути цікавішим?...

  Але разом з бажанням якнайшвидше отримати нову версію тієї чи іншої гри потрібно, в першу чергу, дізнатись, що розуміють під термінами: «комп’ютерні випромінювання», «якість зображення на екрані», «робоча поза користувача», «оформлення та освітлення приміщення», «кількість часу, що проводиться за комп’ютером», «ергономічна та психологічна якість програм», «стреси, що виникають у зв’язку зі специфікою застосування комп’ютерів». І не лише вивчити їх, а й зрозуміти, як вони впливають на людину. 

  Адже, все частіше серед користувачів комп’ютерів, особливо постійних, фіксують факти погіршення здоров’я, серед них: захворювання очей та зорові порушення, порушення кістково-м’язової системи, порушення, пов’язані зі стресом, захворювання шкіри, порушення вагітності. За свідченнями психологів, багато фанатів ігор мають проблеми у спілкуванні, особистому житті, вони стають агресивними та нахабними або, навпаки, замкнутими та мовчазними, переважно без настрою і активності, з відчуттям погіршення самопочуття. Більше того, настрій не покращується і після гри на комп’ютері, а реальний світ стає нудний, нецікавий і повний небезпеки, тому що такі люди погано адаптуються у соціумі. Більшість із «фанатів комп’ютерних ігор» - люди з відомими психологічними проблемами: несформоване особисте життя, незадоволеність собою, і, як наслідок, втрата сенсу життя і нормальних людських цінностей. Єдиною цінністю для них є комп’ютер і все, що з ним зв’язане. Виникає неадекватне відношення до себе в результаті невідповідності «Я реального» і «Я віртуального».

  Це крайня форма залежності, коли порушуються не тільки нормальні людські особливості світогляду, але і взаємодія з навколишнім світом. Порушується основна функція психіки - вона починає відбивати не вплив об’єктивного світу, а віртуальну реальність. Основний механізм залежності вбачається у розриві реального і віртуального життя людини на користь останнього, в якому людина прагне в кінці кінців знаходитись якомога безперервніше, і внаслідок цього ясна річ людина починає уникати реалій.

  Та чи насправді реальний світ нудний і нецікавий? Чи дійсно комп’ютер можна вважати єдиною цінністю? Чи полягає сенс життя лише в комп’ютерній грі? Чи потрібно грати лише для того, щоб просто «вбити» час, і чи насправді більше нічим зайнятися?

  Якщо хтось почувається щасливим, поринаючи у світи, де можна бути героєм кращим, сильнішим, розумнішим, могутнішим, ніж насправді, – будь ласка. Але, на мою думку, причини проблем потрібно шукати в собі і змінювати не рівень гри з простішого на складніший, а в першу чергу, працювати над собою. Вдосконалювати себе, свої знання, знаходити себе кращого, в реальному світі. Адже, дійсно, є безліч справ, якими можна зайнятися без шкоди своєму здоров’ю і з користю та задоволенням.

  Виникає питання: комп’ютерні ігри мають позитивний чи, все ж таки, негативний вплив? 

  Однозначної відповіді не існує. Але, в більшості випадків, позитиву від комп’ютерних ігор мало. Переважно, комп’ютерні ігри несуть в собі небезпеку для людини. 

  Незважаючи на це, слід зазначити, що знаючи та враховуючи всі деталі роботи з комп’ютером і обов’язково дотримуючись «золотої середини» (як і з будь-якими іншими заняттями), можна сміливо розпочинати пошук нових позитивних результатів впровадження комп’ютерної техніки, не втрачаючи при цьому реального зв'язку з нашим неймовірно цікавим навколишнім світом.