Щупак Богдан Вікторович

 студент 

Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Україна, м. Кам’янець-Подільський

 

  Анотація. У даній статті розглядаються новітні техніки давнього мистецтва витинанки. 

  Ключові слова: витинанка, інсталяція, кірігамі, вирізання, силует, орнамент, паперопластика.

 

  Актуальність теми: У сучасному суспільстві зростає зацікавленість громадськості культурними витоками, етнічним стилем, етнодизайном і тому необхідне вивчення, осмислення та популяризації можливостей використання витинанки у сучасному арт-просторі.

  Мета дослідження: виявити можливості застосування нових технік вирізання з паперу, поширених в сучасному мистецтві.

 

  Новітні напрями витинання та художньої обробки паперу (кірігамі, 3-D зображення, pop-up, філігранне вирізування, kirie, інсталяція, скульптура, паперова архітектура)

  Модним у дизайні та мистецтві сучасності є використання художнього вирізування із паперу для створення творчих композицій і проектів із поєднанням новітніх технологій. На основі традиційного вирізання із паперу художники в усьому світі створюють об'ємно-просторові композиції, великого розміру рельєфні панно, вирізані із суцільного аркуша паперу та мініатюри. У своїх роботах вони розглядають витинанку як частину архаїчної універсальної знакової системи символів, мотивів, які впроваджують в нових техніках, зокрема кірігамі, 3-D зображенні, pop-up, філігранного вирізування, kirie, інсталяції, скульптурі та паперовій архітектурі.

  На сьогодні, розвиненим напрямом у мистецтві художньої обробки паперу є японська техніка кірігамі, яка поєднує у собі витинанку та орігамі. Кірігамі – це мистецтво виготовлення фігурок та листівок з паперу, за допомогою вирізування і склеювання деталей [2]. Серед різновидів сучасних напрямів вирізування – паперова архітектура, в якій композицію створюють із одного аркушу паперу або тонкого картону. Його надрізають та складають, попередньо продумавши лінії згину. Найпоширеніше 3-D зображення архітектури, геометричні орнаменти та повсякденні об'єкти. Паперова архітектура схожа за технологією виконання із новітнім напрямом у мистецтві художнього вирізання «pop-up» – створення 3-D зображення-картинки. Окремий напрям становить вирізування філігранних візерунків, сюжетних композицій, з яких створюють вітражі асоціативні ілюстрації та ін. Зародилась техніка у Японії (kirie). Серед сучасних художників відомі Ерік Стендлі, Ріса Фікурі, Акіра Нагава, які з філіграного прорізування створюють суцільне зображення вітражів, портрети, мереживо із тонкої, ювелірно витинаної паперової павутинки та ін. [1]. Розвиненим у сучасному мистецтві є створення скульптурних об’єктів, з поєднанням технік витинанки, орігамі, паперових модулей, аплікації, квілінгу та ін. Серед митців такого виду мистецтва відома Ася Козіна, яка створює об'ємні скульптури ляльок, одягнених у витинані орнаментальні етнічні костюми різних країн. Техніку витинанки художниця застосовує головним чином для декору, але водночас ювелірно вирізані мотиви, візерунки доповнюють скульптуру. Канадська художниця Кальвін Ніколс створює паперові скульптури тварин в 3-D зображенні, які здалеку здаються гіпсовими інсталяціями. Інсталяція – постмодерністський напрям в мистецтві, що дослівно перекладається «встановлювати» [4]. 

  У виготовленні рельєфних зображень-інсталяцій тварин, фігур людей, архітектури, пейзажів, ілюстрацій працює відомий художник Джефф Нішінака. Він використовує прорізну витинанку із надсіками. У новітньому напрямі інсталяції працює японська художниця Hina Aoyama, яка із паперу витинає шрифтові композиції, мініатюри із використанням рослинних, геометричних мотивів, зображень метеликів та інших комах [3].

  Існує багато сучасних напрямів художнього вирізання із паперу: кірігамі, 3-D зображення, pop-up, філігранне вирізування, kirie, інсталяція, об'ємна паперова скульптура та рельєфна архітектура.

  На сьогодні, папір як пластичний матеріал для творчого самовираження стає усе більш популярним у творчості художників. В Україні, як і у світовій художній практиці, твори вирізані з паперу, художні об'єкти, створені в цій техніці виконують важливу роль у відображенні світоглядних переконань, які визначають їх форму, структуру, функцію. Вирізанка набуває нових можливостей самостійної презентації у просторі, а також здатна формувати його своїми пластичними засобами вираження [5, с.56-57].

  Естетичний аспект мистецтва відображують просторові паперові композиції, виконані за допомогою техніки витинання. В наш час митці експериментують не лише з простором, але й з кольором. Абстрактно-знакове та безпредметне зображення було притаманне для народної витинанки, але воно мало орнаментально-декоративний характер. Цей напрям видозмінився у творчості народних та самодіяльних майстрів. У сучасному мистецтві спостерігаються інтерпретації зразків народної орнаментики. Важливу роль у новаторській тенденції напряму відіграє творча особистість художника і його художній досвід. До відміченого напряму належать площинні паперові композиції, без фону, призначені для наскрізного сприйняття, основним засобом виразності яких є мереживо.

  Інший підвид художніх паперових творів – об'ємно-просторові композиції, які символізують відхід від площинного зображення, розширення образотворчих можливостей вирізанки. Сучасна просторова вирізанка, інноваційна за формою і вмістом, але все ж зберегла традиційні засоби виразності із паперовим декором селян.

  Тривимірні твори, виконані в техніці витинанки, характеризують папір як самодостатній продукт культурно-мистецької діяльності людини, який виступає носієм форми, має багатий історико-культурний зміст.

  Висновки. Новітні витинанки мають широкі перспективи розвитку і практичного застосування в побуті: у дизайні інтер'єру, одягу, дитячих книжках та ін. Модною тенденцією в сучасному арт-просторі є витинання у нових напрямах мистецтва – кірігамі, 3-D зображення, pop-up, філігране вирізування, інсталяція, об'ємна паперова скульптура та ін. Тривимірні твори, виконані в техніці витинанки, характеризують папір як самодостатній продукт мистецької діяльності людини, виступає носієм форми, має багатий історико-культурний зміст. У контексті світового культурно-мистецького простору витинанка займає вагоме місце в дизайні інтер’єру, одягу, реклами та ін.

 

Література

1. Гипнотические скульптуры из цветной бумаги [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.adme.ru/tvorchestvo-hudozhniki/gipnoticheskie-skulptury-iz-cvetnoj-bumagi-334605/.

2. Киригами - бумажное кружево (вырезание) [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://hexrb.mybb.ru/viewtopic.php?id=893.

3. Паперопластика [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://katyabezuglaya1989.blogspot.com/p/blog-page_7796.html.

4. 3-D инсталляции из бумаги художницы Кальвин Николс [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vev.ru/blogs/3d-installyacii-iz-bumagi-hudozhnicy-kalvin-nikols.html.

5. Вакуленко О. Слобожанський куліш. Витинанки./ Народне мистецтво №3-4, 2005. – С. 56 – 57.