Перетятко Дем`ян Юрієвич
Аспірант
Львівська Національна Академія Мистецтв, Україна, м. Львів
Анотація. У доповіді наголошується на особливому значення гуманітарних знань для цілісного і вільного розвитку особистості як суб’єкта творчості.
Ключові слова: екзистенція, гіперреальність, гуманітарне знання, соціум, мотивація, універсум.
В гуманітарному знанні, як у жодному іншому, зосереджена логіка творення людини для себе і для інших людей, пізнання – переживання своєї людської цілісності як важливої якості в процесі освоєння багатств простору гуманітарної культури. Це простір перебування творчої сили, в якому особистість творить реальність власними думками і емоціями, і саме ця сила закодована у творах різних мистецтв, що є своєрідними медіаторами духовності творців різних епох. Ця сила сприймається людиною як енергетичний заряд екзистенції і стає натхненням для власної творчості [4].
Однак, вже у другій половині ХХ ст. під тиском технократичних і прагматичних вимог гуманітарна складова людської екзистенції почала втрачати свою значимість для формування культурного шару як особистості, так і соціуму — адже ідеологія споживацького суспільства не зацікавлена у вільному творчому розвитку людини, оскільки такому суспільству людина потрібна як суб’єкт споживання, а не як суб’єкт творчості.
Визначний французький філософ сучасності Жан Бодріяр у своїй праці «Суспільство споживання» стверджує, що сучасний світ соціуму – це здебільшого світ симулякрів, майже не дотичних до реальності, світ фіктивної «реальності спектаклю», або «гіперреальності», у якій справжні культурні цінності надто часто підміняються іміджем культури, а система глибоких взаємин творчої особистості і суспільства зазнає руйнівних впливів соціальних стереотипів і стандартних соціумних нормативів на визначальну категорію творчості — на власні незалежні цінності творця [3]. Адже, за висловом Миколи Бердяєва, «особистість є мікрокосмом, цілим універсумом, спроможним в індивідуальній формі втілювати універсальний зміст…, Альфою і Омегою царства духу, яке створюється вільними творчими зусиллями» [1].
Творча діяльність — це створення якісно нових цінностей, що стають підставою для духовного росту і вдосконалення людини. Основним фактором творчої діяльності є мотивація, точніше система мотивів, які спонукають до діяльності заради самоствердження, самовдосконалення, самореалізації. Для істинно творчої особистості соціальна реалізація не може бути єдиною і безумовною цінністю, на що вказує Карл Густав Юнг: «Людина сприймає свою творчу діяльність, соціальна безкорисність якої для неї очевидна, як роботу і благо самі по собі»[7]. Рано чи пізно творець осягає внутрішню стійкість, незалежність від думки чи оцінок оточення, спираючись на гармонійність загальнокультурного, морально- етичного і професійного розвитку власного «Я».
Тому особливої ваги набуває вдосконалення безперервної протягом усього життя гуманітарної освіти, що безумовно сприятиме трансформації мотивів творчості від орієнтованості на блага матеріального зовнішнього світу у скерованість на внутрішній світ мистця, коли творчість стає не засобом для досягнення соціальних преференцій, а джерелом емоційного задоволення від духовного росту і мистецьких досягнень.
Розвиток справжніх творчих здібностей особистості невід’ємний від морально-етичних питань, котрі є прерогативою гуманітарної складової людської екзистенції у всій сукупності духовного досвіду людства: філософії, релігієзнавства, логіки, музики, літератури, естетики, історії, психології, філології, культурознавства, соціології.
Гуманітарна складова — це універсальний синтез знань, досвіду і віри, що здатен вивести творчу особистість на шлях пізнання вищих істин. За Володимиром Соловйовим «тільки коли воля і розум людей вступають у спілкування з вічно і істинно сущим, тільки тоді отримують своє позитивне значення і ціну всі окремі форми і елементи життя і знання, всі вони стають необхідними органами одного цілісного життя» [5] .В. Соловйов робить особливий акцент на понятті цілісного життя, яке досягається на основі цілісного знання і цілісної творчості, наголошуючи при цьому, що цілісне життя – це не просто єдність інтелектуальних, емоційних і творчих поривів — це живе спілкування з істиною.
На відміну від суми технократичних знань, зорієнтованих у сучасному світі не тільки на стандартизацію та уніфікацію промислового виробництва, а й ціннісно- світоглядних уявлень, на актуалізацію «масової свідомості» і стандартизацію пізнання, гуманітарна освіченість сприяє збереженню унікальності, неповторності. Гуманітарна культура багата і різноманітна, предметом кожної гуманітарної науки є особливі аспекти життя людини, і саме тому рівень гуманітарної освіченості особливо важливий для формування світоглядних засад особистості і пошуків істини і в сфері людського самопізнання. Різні ідеї, сутності, ціннісні категорії саме гуманітарний освітній процес здатен об’єднати в універсумі творчої особистості, екзистенціальна потреба якої —індивідуальне входження у світ культури для осмислення проблеми триєдності Краси, Добра , Істини, і тому гуманітарне, духовно-етичне, ціннісноорієнтоване знання є базою для формування цілісної творчої особистості як видатного суб’єкта екзистенційної реальності.
У всій багатогранності гуманітарної складової для формування цілісної творчої особистості особливе значення має осягнення персоніфікованих знань і переживань, які еманують з оригінальних філософських, літературних, мистецьких, мистецтвознавчих творів. Адже саме завдяки особистому пізнанню-переживанню здійснюється екзистенційна роль гуманітарного знання: кожен мусить віднайти власне розуміння картини світу і місце своєї людської особистості в ньому, а головно, свою відповідальність перед естетичними і етичними категоріями. Як зазначав Жак Марітен у праці «Відповідальність художника»: « Мистець є не тільки мистцем. Він ще й людина. Перш за все – людина»[3].
Творчо обдарованим людям, особливо в умовах багатовимірності та альтернативності культурного життя може іноді забракнути творчої компетентності, володіння специфічними мовами різних видів творчої діяльності. Саме тому такою важливою є можливість вдосконалення гуманітарної освіти творчої особистості протягом життя: прикладом може бути звернення уже широковідомого композитора і музиканта М. Чюрльоніса до фахового освоєння живопису заради взаємозбагачення двох мистецьких царин — музики та образотворчого мистецтва.
Гуманітарна освіта визначає повноцінний розвиток найтонших граней духовної сфери людини — моральних і естетичних якостей, впливає на самоактуалізацію і самоідентифікацію творчої особистості, що покликана бути суб’єктом і творцем культури на всіх етапах її розвитку. Чи не найпотужнішим доказом формування геніальної творчої особистості з безперечно унікальним вродженим «ядром» творчих здібностей і водночас на основі многогранного культурного розвитку, досвіду, глибоких і якнайширших знань, творчої сміливості, готовності до порушення стереотипів, високої мужності винаходу, внутрішньої незалежності, волі і віри — є постать неперевершеного Леонардо да-Вінчі.
В нинішній добі впевненого поступу технократичних доктрин і супутніх їм ознак «споживацького» суспільства, за Ж. Бодріяром «люди в суспільстві оточені не стільки людьми, як це було у попередні часи, скільки об’єктами споживання»[2], коли замість потреби «бути» на чільне місце виходить потреба «мати», що сигналізує про втрату довіри до екзистенціальних почуттів, про знецінення індивідуальних переживань. За таких умов життя перестає сприйматись як екзистенція, а лише як послідовність подій; екзистенційний вакуум заповнюється спрощеним образом світу, а насправді ілюзією цілісності, симулякром, далекою від реальності копією, атрибутом гіперреальності. Закономірним породженням таких соціумних симуляцій стає маскультура, надто далека від гуманітарної культури, саме тому гуманітарна складова формування творчої особистості в наш час потребує особливої уваги як «наріжний камінь» творчого «Я» індивіда і культурного розвитку суспільства.
Література
1. Бердяєв М. Смысл творчества - М. Искусство. 1994.
2. Бодрийяр Жан Общество потребления. Его мифы и структуры - М. Республика. 2006.
3. Mariten J. La responsabilit de l’artiste - Librahie Arthme Fayard. 1961.
4. Мей Р. Мужество творить. Очерк психологии творчества - М. Институт общегуманитарных исследовани . 2001.
5. Соловйов В. Философские начала цельного знания - Минск. Хирвей. 1999.
6. Юнг К. Г. Феномен духа в искусстве - Собрание сочинений. т.15 М. 1992.