Булига Костянтин Борисович
кандидат технічних наук, доцент
Київський національний університет культури і мистецтв
місто Київ
Булига Олена Анатоліївна
Національний транспортний університет
місто Київ
Анотація: Проведено аналіз використання методів ігрового навчання в дистанційній освіті. Показана перспектива таких методів для розвитку сучасної людини. В якості інструменту навчання маленьких програмістів запропоновано мову Basic. Наведено приклади ігрових програм різних рівнів.
Ключові слова: дистанційна освіта, ігрове навчання, мови програмування, Basic , кодування
Масштабні економічні та соціальні виклики, що стоять перед сучасною освітою змінюють парадигму освіти [1]. Зокрема, в зв’язку з пандемією коронавірусу експоненціально зросла актуальність використання дистанційного навчання (ДН) [2, 3]. Важливою складовою ДН виступають ігрові форми навчання [4, 5, 6, 7], реалізовані з використання інформаційних технологій, які дозволяють перетворити процес пізнавання в захоплюючу подорож різноманітними інтерактивними світами, підготувати дитину до життя в діджиталізованому суспільстві. Введення високих технологій в процес навчання дітей - головне питання в системі освіти. Комп'ютерні курси для дітей на сьогодні не новина. Розвиток Інтернету та комп'ютеризація змушують вдаватися до оволодіння другої грамотності – програмування (кодування алгоритмічною мовою).
Використання ігрових методів для навчання може починатися з дошкільного віку на рівні відповідних до розвитку комп’ютерних ігор. Такі ігри дають розуміння алгоритму та найпростіших програмних операторів. Виростити генія в IT-технологіях допоможе кодування та комп'ютерні курси для школярів. Чому ази кодування алгоритмічною мовою потрібно закладати дітям в молодшому шкільному віці, і якими способами це робити?
По-перше, розвиток і зростання електронних комунікацій призводить до попиту на IT працівників. Грамотні програмісти необхідні як великим компаніям, так і невеликим фірмам. По-друге, ідеальне знання англійської мови, комунікабельність і динамічність не завжди залишать вас у виграші на співбесіді. Величезним плюсом у 21 столітті відіграють навички користування комп'ютером. Це дає можливість оволодіти навичками розрахунків й основами логіки. По-третє, воно вчить дітей правильно планувати як сьогодення, так і свої дії на майбутнє.
Прикладом такого підходу може виступати сайт [8]. Розробники гри Kodable впевнені, що програмування для дітей доступне з 2 років. Навчитися коду, не знаючи букв, можна. Дитина ганяє по лабіринтах цікаві та веселі пики. Малюки освоюють способи складання програми, вказуючи послідовність своїх дій. Графічні рекомендації та підказки не вимагають навичок читання.
Сайт Code.org пропонує курси програмування для дітей. Будь-який чотирирічний малюк може почати гру, де буде крок за кроком навчатися в ігровій формі з мультиплікаційними персонажами. Рівні різної складності дають можливість навчитися створювати короткі програми.
Гру Lightbot можна встановити на планшет або смартфон. У ній маленькому роботу необхідно запалити лампочки в потрібних місцях, виконуючи команди. Дитині пропонується скласти шлях для робота, використовуючи прості команди. Важливо, щоб батьки пояснили дитині позначення картинок. Гра підходить дітям 4-6 років. Складніша версія складена для 9-річних дітей.
Гру Lightbot можна встановити на планшет або смартфон. У ній маленькому роботу необхідно запалити лампочки в потрібних місцях, виконуючи команди. Дитині пропонується скласти шлях для робота, використовуючи прості команди. Важливо, щоб батьки пояснили дитині позначення картинок. Гра підходить дітям 4-6 років. Складніша версія складена для 9-річних дітей.
У грі Robozzle молодшим школярам пропонується скласти алгоритм. Стрілка повинна рухатися по пазлу. Гра підходить для вдосконалення навичок програмування та постійної практики.
Навчальна програма Scratch дає дітям можливість творчо підійти до програмування та складання алгоритмів. Призначена для дітей віком від 8 років.
Для подальшого вдосконалення та розвитку доцільно використовувати заохочення до процесу кодування на прикладі простих ігрових програм. В результаті дитина зможе оволодіти навичками кодування при створенні програми, яка зацікавить його та інших. Навички розробки комп’ютерних додатків дають користувачеві перспективу подальшого професіонального і соціального розвитку.
Тут в нагоді стають мови високого рівня, зокрема Basic [9, 10]. Мову Бейсик розробили співробітники Дартмудського коледжу (США) у 1964 р. з метою навчання студентів. Широке визнання вона отримала наприкінці 60-х на початку 70-х років завдяки застосуванню в малих комп'ютерах фірм General Electric, Hewlett-Packard, Digital Equipment Corporation та ін.
Вважають, що назва мови утворена з перших букв англійських слів Beginner's All-purpose Sumbolic Instruction Code. У вільному перекладі це означає: "мова програмування для початківців". Англійське слово Basic перекладається як елементарний, базовий (наприклад, набір знань). Перша версія мови налічувала 14 службових слів.
Відомі десятки версій мови: Дартмудська, Бейсик-ЄС, Бейсик-Плюс, Бейсик-Агат, Бейсик-Корвет, Бейсик-Львів, GW-Бейсик, Турбо Бейсик (Turbo Basic), Швидкий Бейсик (Quick Basic), Power Basic та інші. Спрощена версія Швидкого Бейсика — Qbasic -входила до комплекту програм MS-DOS. Перший IMB PC мав 16-розрядний бейсік - BASICA, розроблений IBM, який трохи згодом був посунутий мікрософтовським GW-BASIC і QUICK-BASIC. В останньому була прибрана нумерація рядків та додано компілятор, який перетворює бейсік-програму в повноцінний exe-файл.
Нарешті в 1992 році фірмою Microsoft був випущений VB 1.0 - дуже проста мова програмування для Windows 3.1. Потім були випущені VB 3.0, VB 4.0, VB 5.0 і нарешті VB 6.0. Останні дві версії мало чим відрізняються, у шостій версії поліпшено ядро та додані декілька нових функцій. Існує ще мова макросів для додатків Microsoft Office (Word, Excel і т.п.). Він називається VBA (Visual Basic for Application). За його допомогою можна маніпулювати додатками Office.
Мова бейсик постійно розвивається. Вона суттєво оновлюється після створення корпорацією Microsoft програмного середовища Visual Basic (VB), яке дає змогу користувачам засобами візуального програмування складати власні програми для операційної системи Windows.
Наступне удосконалення мови - Visual Basic .NET, що є складовою інтегрованого середовища створення програм Visual Studio .NET. Visual Basic .NET дає змогу не лише створювати типові навчальні програми, що можна робити і в середовищі Qbasic, чи типові Windows-проекти, для чого достатньо середовища Visual Basic, але й високопрофесійні програми для роботи в локальній мережі, а також в інтернеті з характерним web-інтерфейсом, що запускаються з сервера, доступ до яких здійснюється за допомогою браузера.
Таким чином Basic може широко використовуватися як для оволодіння початковими навичками кодування, так і написання професійних додатків. Наведемо зразки ігрових прграм, які створили школяри.
Рис. 1.Скрін-шот програми-гри «Годинник зі стрілками»
Рис. 2.Скрін-шот програми-гри «Розкладання числа на прості множники»
Рис. 3.Скрін-шот програми-гри «Гра в міста»
Рис. 4.Скрін-шот програми-гри «Навчання англійської мови»
На скрін-шотах добре видно еволюцію ігрових програм, які кодувалися за допомогою різних версій мови Basic.
СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ
1.Освітні парадигми та педагогічні технології у вимірах філософії освіти [Електрон. ресурс]. URL: http://mdu.edu.ua/wp-content/uploads/files/6_5.pdf
2.Реєстр сайтів [Електрон. ресурс]. URL: http://dir.meta.ua/ua/kiev/science-education/distant-education/#
3.Системы дистанционного обучения, LMS [ТОП 10] [Електрон. ресурс] URL: https: //hurma.work/ru/blog/top-10-sistem-dlya-distanczionnogo-obucheniya-sotrudnikov/
4.Ігрове навчання: що це таке та як його застосовувати [Електрон. ресурс] URL: http://gameblog.woc.org.ua/igrove-navchannia-shcho-tce-take/
5.Ігрові технології навчання [Електрон. ресурс] Спосіб доступу: URL: https://pidruchniki.com/70163/pedagogika/igrovi_tehnologiyi_navchannya
6.Класифікація методів навчання [Електрон. ресурс]. URL: http://www.ikg.mdk.ksue.edu.ua/index.php?option=com_content&view=article&catid=2&id=97
7.Комп’ютерні ігри як форма інтерактивної інформаційної системи [Електрон. ресурс] URL: http://www.immsp.kiev.ua/publications/articles/2017/2017_4/04_2017_Vovk.pdf
8.Топ ігор-навчалок, які навчать дитину програмувати [Електрон. ресурс] URL: http://academyua.com/ua/stati/27-programuvannya-dlya-ditej-abo-navishcho-rostiti-genijiv
9.Основи мови QBASIC [Електрон. ресурс] URL: http://lib.mdpu.org.ua/e-book/sharov/lection/lec2.htm
10.История языков программирования: от BASIC к Visual Basic [Електрон. ресурс] URL: https://habr.com/ru/post/315470/